L’Agència Valenciana de Protecció del Territori compta amb 257 municipis adherits
Un total de 257 municipis, prop del 50% del total de la Comunitat Valenciana, s’han adherit a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori (AVPT) des de la posada en marxa, el mes de març passat.
Aquest organisme autònom de la Generalitat, adscrit a la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, té les competències en matèria de disciplina urbanística amb relació a infraccions greus i molt greus comeses a sòl no urbanitzable comú o protegit de la Comunitat Valenciana, tant en termes municipals de municipis no adherits a l’Agència com, especialment, de municipis adherits.
En l’actualitat, el nombre d’expedients en tramitació arriba als 203 del període comprès des de l’any 2006 fins al 8 de març del 2022 i 215, des del 9 de març d’aquest any, data de la posada en marxa de l’Agència, fins a el 29 de juliol passat.
Així, es preveu que s’incrementi aquest nombre d’inspeccions i expedients de disciplina que s’han de tramitar, ja que a la funció inspectora del personal tècnic de l’Agència se suma la que continuen mantenint els municipis i altres organismes públics com policies locals, agents mediambientals, policia autonòmica o Seprona.
En aquest sentit, l’AVPT està elaborant el Pla d’Inspecció anual amb les línies d’actuació de la tasca inspectora que durà a terme i que marcarà les prioritats en les seves actuacions, així com dotarà aquesta funció inspectora de la màxima objectivitat i imparcialitat.
A l’esborrany d’aquest Pla s’estableix que es puguin tenir en compte determinats factors que fixin les prioritats en la pràctica d’inspeccions i en el consegüent inici i tramitació d’expedients de disciplina urbanística, tant de restabliment de la legalitat, com els d’imposició de sancions urbanístiques.
D’aquesta manera, es considerarien prioritàries, per exemple, les inspeccions relatives a infraccions amb data de prescripció propera, les obres o instal·lacions que es trobin en execució i requereixin una paralització urgent i les infraccions en sòl no urbanitzable protegit i sòls amb riscos zones inundables o de possibles incendis forestals. A l’ordre de prioritats, també resultarà un criteri a tenir en compte el fet que la infracció s’hagi comès en un municipi adherit o no a l’Agència.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana