La Xarxa Jove de l’IVAJ integra 191 entitats locals i subvenciona 392 professionals en 5 anys de funcionament
La Xarxa Jove, impulsada des de l’Institut Valencià de la Joventut (IVAJ) el 2018, ja compta amb 191 entitats locals, a les quals se subvenciona la contractació de 392 professionals per impulsar i desenvolupar les polítiques de joventut a través de tot el territori de la Comunitat Valenciana i atendre les necessitats daquest col·lectiu.
Així ho ha explicat el director general de l’IVAJ, Jesús Martí, que ha indicat que la Xarxa Jove es va posar en marxa amb l’objectiu de crear, des de les polítiques de proximitat municipal, un “servei públic essencial”, del qual deriven “prestacions indispensables per satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de la qualitat de vida de la joventut”.
“La política juvenil que desenvolupa l´IVAJ pretén promoure la participació de la joventut d´una manera lliure i eficaç, propiciant el marc adequat per al seu desenvolupament social, polític, econòmic i cultural”, ha reivindicat Martí, que ha explicat que per això s´aposta per “fomentar les relacions i la cooperació amb els ajuntaments, i també entre els municipis”.
En aquest sentit, ha indicat, s’ha apostat per la creació d’una xarxa que permeti que les polítiques de joventut es treballin de manera “transversal” des de tots els departaments de les administracions públiques, i d’una manera “arrelada al territori”, que permeti treballar sota la premissa de la proximitat, “per garantir un major i millor servei directe a les persones joves” i tenir en compte “les diferents realitats territorials” que hi ha a la Comunitat Valenciana.
5 anys de creixement
La Xarxa Jove, tal com està concebuda actualment, es va posar en marxa el 2018 amb un pressupost de 300.000 euros, i un total de 24 entitats locals, i 5 anys després la partida que destina l’IVAJ per a la seva subvenció ha crescut fins a superar els 11,2 milions d’euros, i ja arriba a 191 entitats locals de tota la Comunitat Valenciana.
Martí ha destacat que multiplicar pràcticament per 40 el pressupost inicial ha permès reforçar de forma exponencial les plantilles municipals dedicades a polítiques de joventut, passant de subvencionar 19 professionals el 2018 a finançar 392 amb el pressupost disponible per al 2023.
Així mateix, ha assenyalat que a més d’incrementar personal també s’han diversificat els perfils professionals, amb la introducció de la figura del psicòleg i la psicòloga en aquests equips, per poder donar resposta a l’increment de problemes de salut mental que s’estan produint entre la població més jove, i introduir la promoció del benestar emocional a la feina que es fa amb les persones joves a les àrees de joventut”.
Visites a la Xarxa
El director general de l’IVAJ ha incidit en la importància que la Xarxa té en el desenvolupament de les polítiques de joventut i ha assenyalat que per això es treballa des d’un contacte continu amb els diferents municipis, que s’articula a través de visites com les que es desenvoluparan els mesos de març i abril.
Així, Martí ha visitat ja el municipi de Cullera, on s’ha reunit amb els i les professionals de joventut de la Ribera i la Safor, i Pilar de la Horadada, on va mantenir una trobada amb les persones que treballen als departaments de joventut de les comarques del Vinalopó i el Baix i l’Alt Segura.
El municipi d’Atzeneta del Maestrat també rebrà la visita del director de l’IVAJ, que s’hi reunirà amb la Xarxa de les comarques de Castelló Nord i Sud; a Mislata tindrà lloc la trobada amb els i les professionals de les comarques de l’Horta i el Camp de Morvedre, ia La Nucia es veurà amb els de Les Marine.
Les zones de València Oest, Alcoià, Comtat, Alacantí així com les comarques centrals també formaran part d’aquesta ronda de visites.
Funcions de la Xarxa Jove
Les entitats incloses a la Xarxa Jove tenen entre les obligacions la posada en marxa d’un Pla Jove que atengui la realitat territorial de la seva zona d’implantació, així com la constitució d’un Fòrum Jove, com a eina de participació on l’administració i les persones joves puguin dialogar i treballar, conjuntament, per construir les polítiques públiques territorials i sectorials.
Facilitar el contacte i la col·laboració entre associacions o grups de joves de l’entitat local, realitzar programes de foment de la participació i promoció del voluntariat entre les persones joves també està entre les seves funcions.
Així mateix, han d’impulsar i promoure la realització de trobades entre les persones joves i les diferents administracions, per tal de trobar-hi un espai de diàleg i de treball conjunt; donar suport al consell local o territorial de joventut oa les associacions o grups de joves, i facilitar laccés de les associacions juvenils i els grups de joves a les infraestructures i espais públics dependents de lentitat local.
A l’àmbit del foment de l’oci educatiu, s’encarregaran de mantenir contacte i coordinar-se amb les entitats i el personal tècnic que intervingui en aquesta matèria, donar suport a les seves actuacions i impulsar la participació de les persones joves en aquestes entitats, així com desenvolupar programes i activitats de lleure educatiu amb grups de joves.
La informació juvenil també es treballa des de la Xarxa Jove, especialment mitjançant la realització de programes de corresponsals, i la col·laboració amb altres entitats locals per difondre informació sobre activitats, recursos, serveis i campanyes pròpies, o de la Generalitat, adreçades a joves .
La realització de campanyes de sensibilització, motivació i conscienciació utilitzant els recursos del programa M’Importa de l’IVAJ i els que puguin oferir altres administracions i entitats, especialment les d’àmbit local, també serà objecte d’aquesta xarxa, que també treballarà per incentivar la posada en marxa o millora de programes o serveis que fomentin l‟emancipació de les persones joves.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana