La Universitat d’Alacant incorpora la realització d’un informe sobre l’impacte de gènere als pressupostos
El Consell de Govern de la Universitat d’Alacant ha aprovat aquest dijous el IV Pla d’Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes, dotze anys després d’impulsar la primera iniciativa d’aquestes característiques que convertia la UA com a pionera a l’hora d’impulsar una política integral d’igualtat que impregna tots els col·lectius i institucions universitàries.
El nou pla, que estarà vigent fins a l’any 2025, compta amb 7 eixos, 15 objectius i 97 actuacions a desenvolupar en els propers tres anys. La vicerectora d’Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social, Eva Espinar, ha estat l’encarregada de presentar el projecte davant del Consell de Govern que li ha donat el vistiplau per unanimitat.
Espinar ha destacat que «aquest pla compta amb dos punts de partida fonamentals», en referència a «l’avaluació del III Pla d’Igualtat i, en general, del treball que des de la Universitat d’Alacant, es realitza en matèria de polítiques d’igualtat de gènere” ia “l’elaboració d’un nou Informe Diagnòstic de la situació de dones i homes de la UA”, que estarà properament disponible a la pàgina web de la Unitat d’Igualtat.
La vicerectora ha exposat a grans trets la situació actual -que suposa el punt de partida d’aquest IV Pla d’Igualtat- en què es recull la persistència de desigualtats als diferents col·lectius que componen la Universitat d’Alacant. En aquest sentit ha apuntat que «els estereotips de gènere es mantenen en lʻelecció dʻestudis» i també «lʻefecte tisora» tant entre professorat i personal investigador, com entre el personal dʻadministració i serveis que suposa «la infrarepresentació de la dona» a les escales superiors respecte a les inicials.
Entre les novetats principals que incorpora el nou Pla d’Igualtat de la Universitat d’Alacant, destaca “el futur acompanyament dels pressupostos amb un informe d’impacte de gènere o diverses estratègies de comunicació com la creació d’una bústia d’igualtat com a canal de suggeriments o denúncies i un butlletí informatiu per divulgar les actuacions en matèria d’igualtat dutes a terme per la UA”. També incorpora actuacions com la de promoure títols propis i postgraus oficials en matèria d’igualtat entre dones i homes i contra la violència de gènere, així com impulsar la inclusió de la perspectiva de gènere a les competències transversals i guies docents de les titulacions de la UA i una atenció especial a la participació de les dones en activitats de transferència i cooperació.
Espinar també ha assenyalat altres iniciatives noves que es duran a terme en el marc d’aquest pla, com “desenvolupar una anàlisi detallada dels possibles biaixos de gènere en les retribucions percebudes i comptar amb un registre retributiu” i “realitzar un estudi sobre els factors que influeixen a la promoció d’homes i dones del PDI i del PAS”.
La vicerectora d’Igualtat s’ha referit al nombre d’eixos del pla “es mantenen set però amb algunes modificacions”. Per exemple, “l’eix de formació desapareix per passar a ser transversal a tot el pla i alhora se n’ha incorporat un de nou per al seguiment i avaluació del pla que permeti conèixer el grau de compliment de les accions i del seu impacte en la comunitat universitària”.
Després de la presentació del pla, la rectora de la Universitat d’Alacant, Amparo Navarro, ha felicitat Eva Espinar pel mateix i ha destacat que “amb aquest nou impuls a les polítiques d’igualtat, la Universitat d’Alacant manté el seu compromís pioner a la hora de promoure la igualtat entre dones i homes en tots els àmbits de la nostra institució”.
Informació i Foto: Universitat Alacant