Sanitat

La Unitat de Raquis de la Fe desenvolupa un mètode per monitoritzar l’escoliosi idiopàtica adolescent amb una ecografia convencional i una app

La Unitat de Raquis de l’Hospital Politècnic i Universitari La Fe de València ha ideat un mètode innovador per monitoritzar la deformitat en nens i diagnosticar l’escoliosi idiopàtica adolescent sense utilitzar Raigs X. El sistema utilitza l’ecografia convencional i un smartphone amb una aplicació gratuïta. Utilitzant les apòfisis transverses com a referència, gràcies a aquest mètode es pot conèixer la magnitud de la deformitat, amb un cost mínim, sense dispositius ni programari especials i sense ús de cap tipus de radiació ionitzant.

Monitoritzar sense radiacions ionitzants

L’escoliosi idiopàtica de l’adolescent és una deformitat de la columna vertebral que progressa amb el temps i quan arriba a una determinada magnitud, requereix tractament quirúrgic. Si no s’intervé, poden aparèixer alteracions en el desenvolupament, la funció cardíaca, pulmonar etc. Per això, cal fer radiografies cada 6 mesos. En tractar de nens, s’ha demostrat que aquesta freqüència en l’ús de la radiografia augmenta el risc de patir càncer de mama a l’edat adulta, entre d’altres problemes de salut.

Actualment el diagnòstic i seguiment es fa amb radiografies de 30×90 en bipedestació. Hi ha altres dispositius complexos que fan servir els ultrasons, però el seu altíssim preu fa que no siguin útils en la pràctica real. El sistema desenvolupat a La Fe és el primer que pot monitoritzar la deformitat utilitzant únicament un ecògraf convencional i un telèfon, posant a l’abast dels especialistes tota la monitorització sense radiacions ionitzants.

En fase experimental

El mètode s’està utilitzant de forma experimental i, per a això, encara cal augmentar el nombre de centres per verificar el seu ús amb seguretat, però en els estudis realitzats fins al moment, la tècnica és reproduïble i molt efectiva.

Està especialment dissenyat per a l’escoliosi idiopàtica de l’adolescent i s’ha demostrat efectiu en els casos de pacients entre 8 i 20 anys que són diagnosticats d’escoliosi idiopàtica de l’adolescent i que no compleixin criteris quirúrgics, circumstància que es repeteix en la majoria de les escoliosis idiopàtiques l’adolescent.

A la Comunitat Valenciana hi ha més de 500.000 pacients d’escoliosi idiopàtica adolescent que tenen entre 9 i 20 anys, el que situa la prevalença de la malaltia és d’un 5% aproximadament. Amb aquestes dades, els investigadors estimen que més de 2.000 pacients infantils a l’any podrien beneficiar-se d’un seguiment utilitzant aquesta tècnica.

premi internacional

El mètode desenvolupat pel doctor Joan Ferràs ha rebut el primer premi dels Whitecloud Award Basic Science Paper. Es tracta dels guardons concedits a la secció d’investigació bàsica de la Scoliosis Research Society en el camp de la investigació sobre diagnòstic, tècniques moleculars i noves tecnologies.

És la primera vegada que un grup espanyol guanya aquest premi de la Scoliosis Research Society, una de les societats més prestigioses del món en patologia del raquis durant el congrés internacional IMAST celebrat en els Àngels i en què la proposta de la Fe competia amb hospitals de més de 15 països, com la Clínica maig i el Presbiterian Hospital de nova York.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint