La Unitat de Ortogeriatria de l’Hospital Vega Baixa atén 168 fractures de malucs a l’any
Els serveis de Traumatologia i Medicina Interna de l’Hospital Vega Baixa d’Oriola atenen des de la Unitat de Ortogeriatria a pacients amb fractura de maluc que requereixen d’un maneig i un seguiment multidisciplinari.
Des 2018, any en què l’hospital va començar a participar en el Registre Nacional de Fractures de Maluc, s’han atès una mitjana de 3,5 fractures de maluc a la setmana, el que suposa una mitjana de 14 fractures de maluc al mes i 168 fractures de maluc a l’any.
Un percentatge elevat dels llits en els serveis de Cirurgia Ortopèdica i Traumatològica sol estar ocupat per un perfil de pacients ancians, amb diverses malalties cròniques, polimedicats i amb diferents problemes físics, i socials. D’entre aquest grup de pacients, les fractures de maluc suposen la causa més freqüent d’ingrés hospitalari i són considerades de major transcendència en l’àmbit de la Salut Pública. Això és degut a la seva elevada morbiditat, la seva important impacte en la mortalitat i les seves repercussions socioeconòmiques.
Unitat de Ortogeriatria de l’Hospital Vega Baixa
L’Hospital Vega Baixa és un dels pioners a la Comunitat Valenciana, en implantar, el 2015, la Unitat de Ortogeriatria, una àrea d’assistència compartida entre els serveis de Traumatologia i Medicina Interna, amb l’elaboració d’una guia clínica de maneig metge- quirúrgic integral de la fractura de maluc en pacient crònic complex. Aquesta guia estableix un protocol per orientar la presa de decisions basades en l’evidència clínica disponible i el maneig multidisciplinar de tots els i les pacients majors de 65 anys amb fractura de maluc, amb la intenció d’estandarditzar les accions sobre tots els aspectes i aèries implicades.
L’equip multidisciplinari de la unitat està actualment format per especialistes en traumatologia, dos metges internistes, anestesistes, el personal d’infermeria de la unitat d’hospitalització i sala de cures de consultes externes de Traumatologia, una infermera especialitzada en nutrició, un fisioterapeuta de la unitat de Rehabilitació, una treballadora social, i professionals de la Unitat d’Hospitalització Domiciliària (UHD).
Atenció integral al pacient ortogeriátrico
En els últims anys s’ha apreciat un increment en els ingressos de pacients amb fractura de maluc, i resulta cada vegada més habitual la intervenció quirúrgica de pacients per sobre de 90 anys.
Mitjançant una planificada coordinació entre els i les professionals que conformen la unitat, el 94% d’aquests pacients aconsegueixen ser intervinguts quirúrgicament pel servei de Traumatologia.
“Gràcies a la intervenció del metge internista en tot aquest procés, els pacients tornen al seu domicili amb una revisió i millora en el seu tractament mèdic previ a la fractura, evitant la polimedicació, i moltes vegades, si està indicat, amb un tractament osteoprotector preventiu de noves fractures “ha declarat Jose Eduardo Salinas, traumatòleg i responsable de la Unitat de Ortogeriatria de l’Hospital Vega Baixa.
A més, en l’últim estudi realitzat per la pròpia unitat, els i les pacients van presentar de manera significativa una reducció del temps de demora de tractament quirúrgic, de l’estada hospitalària, de transfusions d’hemoderivats i de desenvolupament de deliri com a complicació intrahospitalària, i millora l’administració de profilaxi secundària de fractura osteoporòtica.
“Aquest model d’assistència compartida és una forma d’organitzar i millorar l’atenció mèdica a pacients ingressats en serveis quirúrgics. S’aconsegueix un millor control del dolor, una menor incidència de complicacions com la confusió mental, la desnutrició, les infeccions o les descompensacions cardíaques i respiratòries, i s’obté una notable recuperació funcional “, han explicat Lola Jover i Teresa Baeza, mèdiques internistes integrants a la Unitat de Ortogeriatria de l’Hospital Vega Baixa.
La directora mèdica d’atenció especialitzada del Departament de salut d’Oriola, Pilar Santos, ha destacat l ‘ “esperit de col·laboració i consens” entre els i les professionals implicats en la unitat, la qual cosa permet oferir una atenció integral real, i aportar el coneixement de els i les especialistes hospitalaris amb tots els avantatges que això suposa.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana