Cultura

La UA porta el seu exposició “”Tarjetas postales del Monumento a los Mártires de la Libertad”” a l’Institut març 8

Entre 1907 i 1939 el Monument als Màrtirs de la Llibertat va ser un lloc de memòria democràtica emblemàtic de la ciutat d’Alacant, eliminat per les autoritats franquistes a la postguerra. Amb l’objectiu de recuperar aquesta part de la història alacantina, la Universitat d’Alacant va dissenyar l’exposició “La memòria d’un lloc de memòria democràtica: les targetes postals de l’Monument als Màrtirs de la Llibertat”. Després d’exposar la mostra l’any passat en diverses localitzacions de la UA i de la província d’Alacant, la UA ha volgut fer-la arribar a instituts d’Alacant pel seu caràcter divulgatiu. Així, el proper divendres 6 de març, a les 9:30 hores, l’exposició s’inaugura a l’institut 8 de Març (C / Ciutat de Matanzas s / n. Alacant) on romandrà oberta a el públic fins al 11 de març, a horari de 8 a 15 hores.

L’acte inaugural comptarà amb les intervencions de José Miguel Santacreu, comissari de la mostra, Carmel Navarro, vicedirector de l’Institut 8 de març, i els professors de la mateixa, María Jesús Francès i Miquel Cruz. La mostra compta amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana i la Càtedra Interuniversitària de Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana (UA; Universitat de València; Universitat Jaume I)

L’exposició, comissariada pel catedràtic d’Història Contemporània de la UA José Miguel Santacreu, exposa un recull d’informació sobre el monument que s’ha dut a terme durant 30 anys d’investigació, un treball que va començar el 1986. L’edició de les imatges acompanyades d’un estudi històric, han donat com a fruit la publicació d’un llibre amb el mateix nom, gràcies a la feina conjunta de l’Ajuntament d’Alacant i el suport de la Generalitat Valenciana. El monument es va traslladar el 1916 des del passeig dels màrtirs fins a l’actual Plaça de la Mar. La Universitat d’Alacant vol contribuir a preservar la seva memòria amb aquesta exposició que recull documents, informació històrica i una mostra significativa de targetes postals il·lustrades amb fotografies de l’monument . L’última fotografia que es va prendre d’aquesta estàtua esculpida per Vicente Bañuls, va ser obra de l’fotògraf alacantí Francisco Sánchez amb la que va captar el moment en què les tropes d’ocupació van arribar a la fi de 1939.

el Monument

Durant les quatre primeres dècades de segle XX, el Monument als Màrtirs de la Llibertat d’Alacant va ser un lloc emblemàtic de la ciutat. Tots els 8 de març, els alacantins recordaven a les persones que van morir en 1844 per defensar la democràcia, i ho feien davant de l’estàtua esculpida per Vicent Bañuls en 1907. L’estàtua es va traslladar el 1916 des del Passeig dels Màrtirs fins a l’actual plaça de l’Mar. Després de la Guerra Civil, les autoritats franquistes van destruir aquest monument.

l’escultor

Vicente Bañuls va esculpir el Monument als Màrtirs de la Llibertat i va ser inaugurat el 8 de març de 1907 a la glorieta d’Passeig dels Màrtirs d’Alacant (actualment Esplanada). Bañuls, ja era en aquesta època l’escultor oficial d’Alacant, des que va realitzar el Monument a Eleuterio Maisonnave, inaugurat el 1894, pel qual va obtenir gran èxit i reconeixement. El 1916 Bañuls també va esculpir el Monument a José Canalejas.

Informació i Foto: Universitat Alacant

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint