La UA forma part d´un equip multidisciplinar per a la identificació d´espècies exòtiques en aigües espanyoles
El catedràtic de Zoologia del Departament de Ciències del Mar i Biologia Aplicada de la Universitat d’Alacant (UA), Alfonso Ramos, ha format part de l’equip científic multidisciplinari que ha analitzat, a partir d’un inventari de les espècies exòtiques registrades a les aigües marines espanyoles des del 1800 fins al final del 2021, les principals vies d’introducció d’aquestes espècies, tant a nivell nacional com regional.
Liderat per l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO, CSIC) amb la col·laboració del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) i les universitats d’Alacant, Màlaga i Autònoma de Madrid, en aquest estudi es recopilen dades procedents de diverses fonts com publicacions científiques, programes de seguiment i iniciatives de ciència ciutadana, entre d’altres.
A la feina, publicat recentment a la revista Diversity, s’han identificat un total de 574 espècies, de les quals el 35% han estat introduïdes a la Mediterrània Occidental, el 34% al golf de Biscaia i la costa ibèrica, i el 31 % a la regió macaronèsica. En general, les espècies al·lòctones han augmentat la seva presència a les nostres costes durant els darrers 20 anys, entre les quals abunden els invertebrats per sobre dels productors primaris (com macroalgues i microalgues), els vertebrats i els patògens. «L’estreta col·laboració amb experts nacionals i internacionals ha estat essencial per validar el llistat d’espècies i, així, establir la llista base actualitzada d’espècies al·lòctones i invasores a les aigües marines d’Espanya», explica Lydia Png, investigadora del Centre Oceanogràfic de Balears i primera autora de lestudi.
«En el cas de la costa d’Alacant, els darrers anys s’ha produït un increment de les espècies exòtiques d’origen lessepsià, en honor a l’enginyer Ferdinan Lesseps i constructor del Canal de Suez, procedents del Mar Roig i que han travessat aquest canal i aconseguint la Mediterrània Occidental», detalla des de la UA Alfonso Ramos.
Del conjunt d’espècies al·lòctones registrades, més del 50% es troben establertes a les costes espanyoles i aproximadament el 10% presenta caràcter invasor, especialment a la Mediterrània Occidental. Cal destacar que el transport marítim és considerat la principal via d’introducció d’espècies al·lòctones -bé a les aigües de llast, com a organismes incrustants als cascos, o associats a altres tipus de mitjans- sent la causa del 77% de les espècies inventariades a les tres regions. La segona via principal d’introducció està relacionada amb activitats d’aqüicultura, com ara la contaminació de material de viver o paràsits en animals, que suposa més del 10% del total de les espècies registrades, predominantment al golf de Biscaia i la costa ibèrica.
Les dades obtingudes confirmen que la introducció d’espècies exòtiques és un procés multifacètic que implica diversos factors com la regió i la via d’introducció disponible i, fins i tot, els canvis mediambientals al llarg del temps.
Més informació
Referència
Lydia Png-Gonzalez, Robert Comas-González, Matías Calvo-Manazza, Guillem Follana-Bernà, Enric Ballesteros, Pilar Díaz-Tàpia, Jesús M. Falcón, J. Enric Garcia Raso, Serge Gofas, Marcos González-Porto, Eduardo López, Alfons A. RamosEsplá, Eva Velasco & Aina Carbonell. “Updating the National Baseline of Non-Indigenous Species in Spanish Marine Waters”, Diversity (2023). DOI: https://doi.org/10.3390/d15050630
Informació i Foto: Universitat Alacant