CulturaDestacat

La UA dedica les VIII Jornades Internacionals de Cultura de les Cures a la mutilació genital femenina

Experts de referència nacional i internacional abordaran a la Universitat d’Alacant el fenomen de la violència de gènere i la mutilació genital femenina (MGF) des d’una perspectiva històrica, fenomenològica, antropològica i social. En concret, el Grup de Recerca Infermeria i Cultura de les Cures de la UA organitza les VIII Jornades Internacionals de Cultura de les Cures, el proper dijous 13 de juny a la Facultat de Ciències de la Salut, per promoure la reflexió i debat sobre les diferents concepcions d’educació i cures de salut per tal d’afrontar la violència de gènere i la mutilació genital femenina.

Dirigides a professionals de la salut i persones vinculades amb les ciències socials i humanitats, l’acte inaugural, a les 9:30 hores, estarà presidit per la vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la UA, María José Rodríguez; el degà de la Facultat de Ciències de la Salut, José Antonio Hurtado; la vicepresidenta del Col·legi De Infermeria d’Alacant, Montserrat Angulo; la directora del Departament d’Infermeria de la UA, Ángela Sanjuán; i el president de les Jornades i coordinador Grup de Recerca Infermeria i Cultura de les Cures, José Siles.

La conferència inaugural, prevista a les 10 hores, serà impartida per la investigadora del Grup Interdisciplinari per a la Prevenció i l’Estudi de les Pràctiques Tradicionals Perjudicials (GIPE / PTP) de la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​Adriana Kaplan. Amb una llarga trajectòria en l’estudi de les migracions de l’Àfrica Subsahariana i els processos d’integració social en l’àmbit de la salut sexual i reproductiva, Kaplan realitza, des de 1989, treballs de camp a Gàmbia, Senegal i Guinea Bissau centrats en la prevenció de les mutilacions genitals femenines.

Durant les diferents sessions, les expertes i experts analitzaran els determinants socials de la violència de gènere; la mirada dels homes davant la MGF; i les pràctiques de modificació corporal i mutilació genital femenina lligades a la tradició cultural en comunitats indígenes de Colòmbia.

A més, es comptarà amb l’experiència i testimoni de dones que han patit violència de gènere i la mutilació genital femenina. La infermera i investigadora a Guinea Bissau, Cadidjato Baldé, des de Metges del Món-Navarra, Fátima Djarrá, i Asha Ismail de Save a Girl Save a Generation, parlaran de les característiques i estratègies per superar les conseqüències de la MGF.

antecedents

El Grup d’Infermeria i Cultura de les Cures de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat d’Alacant porta més d’un any treballant en un projecte per contribuir a l’eradicació de la MGF. Un dels eixos principals és conèixer la pròpia experiència i percepció sobre la mutilació genital femenina a dones de l’Àfrica subsahariana assentades a la província d’Alacant, així com realitzar un programa de formació i sensibilització per a professionals de la salut.

Des d’aquest projecte s’han realitzat diversos cursos de sensibilització sobre la MGF per a professionals sanitaris dels hospitals generals universitaris d’Alacant i Elx, i diferents acticidades de conscienciació. Entre les accions programades, destaquen aquestes Jornades Internacionals de Cultura de les Cures del proper dijous 13 de juny de 2019 a la Facultat de Ciències de la Salut de la UA.

 

 

 

Informació i Foto: Universitat Alacant

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint