La rectora Eva Alcón defensa una universitat i societat postcovid més justes i igualitàries en el congrés anual Innovatia 8.3
La delegada del president de CRUE per a Polítiques d’Igualtat i rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha participat en el congrés anual Innovatia 8.3 que, per primera vegada, s’ha celebrat de manera virtual. Alcón ha defensat la necessitat d’intensificar esforços en matèria d’igualtat perquè la universitat i la societat postcovid siguen més igualitàries.
«La pandèmia ens ha demostrat la nostra vulnerabilitat i la necessitat que abordem canvis profunds. No hi ha dubte que la societat i la universitat postcovid hauran de ser més sostenibles i més tecnològiques, però els avanços seran insuficients si no aconseguim que també siguen més justes i igualitàries», ha subratllat.
En la seua intervenció, la rectora Eva Alcón ha repassat els avanços realitzats en matèria d’igualtat en els àmbits de la formació, la investigació i la conscienciació i ha exposat alguns dels reptes que encara segueixen pendents.
Respecte a la formació, ha destacat l’esforç per a introduir la perspectiva de gènere en la docència amb mesures com la col·lecció Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere, impulsada per la Xarxa Vives d’Universitats.
En l’àmbit de la investigació, la delegada per a Polítiques d’Igualtat de CRUE s’ha referit a l’avanç que ha suposat la pròrroga del sexenni viu per maternitat per a combatre la bretxa de gènere en la carrera investigadora.
Finalment, en matèria de sensibilització, Alcón s’ha referit, entre altres, als programes per a fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre les dones. També ha citat la necessitat d’avançar en mesures per a afavorir la conciliació responsable i continuar visualitzant i impulsant el lideratge femení en l’àmbit de la investigació i la transferència, àmbit on ha destacat el treball realitzat per Innovatia en els seus quasi ja 10 anys de trajectòria.
Quant als reptes pendents en matèria d’igualtat en l’àmbit acadèmic, la rectora Eva Alcón ha subratllat la importància de continuar prenent mesures per a equilibrar la presència de dones i homes en les diverses categories professionals del PDI; eliminar el biaix de gènere en l’estudiantat i el PAS; avançar en la conciliació de la vida laboral i familiar i corregir la bretxa de gènere en la investigació, entre altres.
La rectora Eva Alcón ha subratllat que «les raons de la desigualtat són múltiples i no són exclusives del món acadèmic. Però les universitats tenim l’oportunitat, i sobretot la responsabilitat, de ser el motor de transformació social a través de la formació, la investigació i la conscienciació».
El congrés Innovatia 8.3 ha analitzat el context actual provocat per la COVID-19, els principals obstacles i oportunitats i ha apuntat solucions innovadores, des de l’òptica de l’economia feminista, l’emprenedoria tecnològica liderada per dones i l’aposta de les universitats espanyoles per la igualtat en els processos de transferència del coneixement.
Informació i Foto: UJI