Cultura

La rectora de la UA inaugura l’exposició “Amb noms de dona: científiques al camp de la immunologia i les vacunes”

La rectora de la Universitat d’Alacant Amparo Navarro ha inaugurat aquest matí la mostra “Amb noms de dona: científiques al camp de la immunologia i les vacunes”, que acull la Biblioteca General fins al 28 de febrer de 2022. Aquesta exposició s’emmarca als actes commemoratius de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència.

Navarro ha destacat com n’és d’important visibilitzar totes aquelles dones “silenciades al llarg de la història” que en l’àmbit de la ciència i la tecnologia han contribuït al progrés social. «Les protagonistes dʻaquesta exposició han tingut un paper fonamental en el desenvolupament de les vacunes que han ajudat a combatre importants malalties com ha estat el cas de lʻactual pandèmia per la covid-19», ha afegit.

L’acte ha comptat amb les vicerectores de Transferència, Innovació i Divulgació Científica i d’Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social, Mª Jesús Pastor i Eva Espinar, així com la directora de la Unitat d’Igualtat Carmen Vives i dos dels col·laboradors de l’exposició , els investigadors de la UA Rosa Ballester i José Miguel Sempere. A més, ha participat alumnat de l’IES La Mola de Novelda que durant la jornada d’avui han realitzat la Ruta Campus Igualitari: itineraris amb perspectiva de gènere, acompanyats del Voluntariat contra la Violència de Gènere que coordina la Unitat d’Igualtat de la UA.

Durant tota la setmana, més de 220 estudiants de secundària de centres de la província d’Alacant visiten el campus per participar a la ruta igualitària ia les xerrades ‘Igualtat en Enginyeria’ a càrrec dels professors de la UA Encarnación Gimeno i Santiago Heredia.

Científiques de la immunologia i les vacunes

L’exposició està composta per panells protagonitzats per Martha Wollstein, Winifred Ashby, Deborah Doniach, Isabel Merrick Morgan, Britte ‘Ita’ Askonas, Polly Matzinger, Katalin Karinó, Federica Sallusto, Faith Osier, Carmen Guitérrez Martín, Nuría Matamoros Florí, Guimerans, Margarida del Val, Àfrica González Fernández i Rocío Álvarez. Dones científiques que han marcat una fita significativa en el camp de la immunologia bàsica i experimental i les seves aplicacions per a la salut pública (vacunes) i l’entorn clínic i terapèutic; així com algunes de les cares més conegudes en aquests camps a l’entorn espanyol.

L’objectiu d’aquesta exposició és reconstruir algunes de les aportacions que, a l’àrea de la immunologia bàsica o de les seves aplicacions, especialment en el desenvolupament de les vacunes, van ser protagonitzades per dones a partir de les primeres dècades del segle XX, quan es va iniciar la institucionalització d’aquest important camp de recerca científica i de salut pública. En el context actual de pandèmia pel virus SARS-CoV-2, resulta especialment rellevant donar visibilitat a la important contribució realitzada per investigadores de diferents disciplines en l’àmbit de la immunologia, en general, i la seva aplicació a les vacunes, en particular. Com un exemple paradigmàtic, en una de les societats científiques més actives com l’AAI (American Association of Immunologists), des dels seus inicis el 1913 fins al 1958, les dones només representaven el 10% de tots els seus membres.

Autors

L’exposició és fruit de la col·laboració del Vicerectorat d’Igualtat, Inclusió i Responsabilitat i el Vicerectorat de Cultura, Esport i Extensió Universitària de la Universitat d’Alacant. La selecció i les biografies que es presenten a Amb noms de dona: científiques en el camp de la immunologia i les vacunes han estat elaborades per la catedràtica d’Història de Ciència i Premi d’Igualtat per la Universitat d’Alacant el 2019, Rosa María Ballester, i pel catedràtic d’Immunologia i director del Departament Biotecnologia de la UA José Miguel Sempere.

Informació i Foto: Univesitat Alacant

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint