La il·lustradora i caricaturista colombiana Elena Ospina rep el premi Notari de l’Humor de la UA
Elena Ospina ha volgut agrair aquest premi puntualitzant que ella és «Notària de l’Humor» i posant l’accent en que «és la primera vegada que aquest guardó recau en algú de fora d’Espanya, pel que és un orgull per a tots els companys del gremi a Llatinoamèrica «. També ha detallat que és la segona dona que el rep i que «no hi ha humor masculí o femení, és personal i no té sexe». En la seva intervenció Ospina ha destacat la importància de l’humor en la «llibertat d’expressió», tema central de l’exposició d’aquest any, al que ha afegit «són les incoherències humanes les que donen sentit a l’humor: Per què l’humor del un altre ens espanta? Quins són els límits de l’humor? »
L’exposició «Llibertat d’expressió» romandrà oberta al públic fins al 7 de juny, a la sala Aifos del Campus (Facultat de Filosofia i Lletres III), gràcies al suport de Federació de Caricaturistes d’Espanya (FECO-Espanya) on es poden veure les obres de 51 autors internacionals.
Elena Ospina
Il·lustradora i caricaturista colombiana. Va iniciar el seu treball en el diari El Espectador, a Colòmbia. En la dècada de 1990 va treballar per a diverses editorials de llibres i va fer part de col·lectius d’il·lustradors i caricaturistes. Posteriorment, va treballar en la creació i il·lustració de projectes editorials i publicitaris per a Amèrica i Europa. El 1997 va treballar amb Unicef i la Presidència de la República de Colòmbia pels drets dels infants en diverses campanyes a favor de la infància. En 1999 va treballar amb Nacions Unides en campanyes antidrogues. El 2007 es va mudar a Madrid i va col·laborar en diverses exposicions i campanyes a on, per mitjà de la caricatura, es convida a pensar sobre la igualtat de drets, igualtat de gènere, la llibertat d’expressió i l’ecologia. El 2009, va ser convidada a formar part de Cartooning for Peace a França, organització creada pel Nobel de Pau Kofi Annan i el caricaturista Plantu. Així mateix, fa part del Col·lectiu Cartoon Movement -Noruega i FECO Espanya. El 2010 va ser convidada a Montpeller, França, al Festival de l’aigua, una trobada sobre ecologia i caricatura. El 2011 se’n va anar a viure a Texas, Estats Units, i va ingressar a la Societat d’Il·lustradors SCBWI. El 2013 va obtenir el premi Cannes de plata al Saló d’Il·lustració «Imatge Paraula» a Bogotà, un reconeixement al seu treball. Ha estat convidada especial a la trobada Ciutat de les idees Mèxic, de 2011 a 2016 on ha participat amb els seus dibuixos.
Finalment, ha estat jurat en prestigiosos concursos internacionals com ara el World Press Cartoon a Portugal, Aydin Dogan a Turquia, Saló d’humor Piracicaba al Brasil i altres. Ha participat en exposicions individuals i col·lectives, i part de la seva obra es publica il·lustrant articles, llibres i revistes. En concursos d’humor gràfic i il·lustració ha estat guanyadora de més de 60 reconeixements entre mencions i premis, a Itàlia, França, Alemanya, Xina, Mèxic, Estats Units, Israel, Bèlgica, etc.