La Generalitat presenta a AVANT, Adif-Renfe i Ajuntament el projecte de la nova estació Alacant Intermodal del TRAM d’Alacant
La Generalitat ha presentat davant la societat AVANT, Adif-Renfe i l’Ajuntament d’Alacant, el projecte bàsic de la nova estació Alacant Intermodal del TRAM d’Alacant realitzat per la Generalitat Valenciana, que inclou la definició i el disseny de l’estació esmentada intermodal de la xarxa tramviària i del túnel d’accés per l’avinguda Salamanca. Aquest projecte va ser presentat a Alacant pel president de la Generalitat, Ximo Puig, i suposa una inversió de 100 milions dʻeuros.
El projecte, en què també s’han tingut en compte, gràcies a la seva col·laboració, les aportacions d’aquestes entitats es presenta per completar la versió definitiva i avançar en la definició i la posterior execució.
La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró, ha recordat que “aquesta actuació té com a objectiu final potenciar la intermodalitat a la ciutat d’Alacant i fer possible el creixement planificat per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana per al TRAM a Alacant i a la seva àrea metropolitana, que tindrà com a pilar fonamental aquesta futura estació Alacant Intermodal”.
Així mateix, ha incidit que aquesta nova actuació projectada per la Generalitat “situa la ciutat d’Alacant en condicions d’afrontar el futur amb una mobilitat moderna i sostenible, clau en aquest moment en què la descarbonització és una prioritat per al Govern valencià i nivell europeu”.
La previsió de la Generalitat és que el projecte sigui autoritzat pel Consell a finals d’aquest any, de manera que podria licitar-se a principis de 2023, adjudicar-se al primer semestre d’aquell any i iniciar-se a finals d’aquest any. Aquestes obres són susceptibles de finançament per la Unió Europea a través del Programa Operatiu Feder Comunitat Valenciana 2021-2027.
Contingut del projecte
La proposta tècnica planteja una nova estació intermodal amb quatre vies i dues andanes centrals, la qual cosa augmenta considerablement la superfície d’ocupació en planta davant de la prevista al projecte redactat el 2007, que disposava únicament de tres vies per donar resposta a l’ampliació de la xarxa anunciada el passat estiu per la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.
Aquesta ampliació en el nombre de vies permetrà una millora en la freqüència de pas dels trens i els tramvies i, en definitiva, de l’explotació del servei ferroviari, de manera que s’atendrà a les necessitats de la futura expansió programada per al TRAM d’ Alacant.
Amb aquest projecte, es dóna resposta a la necessitat d’apostar per la intermodalitat detectada pel Pla de Mobilitat Metropolità d’Alacant-Elx elaborat per la Generalitat Valenciana i d’ampliar la xarxa a través de Estels, com també va detectar aquest marc estratègic per a les infraestructures alacantines.
La nova estació es planteja completament sota superfície davant del projecte redactat el 2007, no afecta en el seu estat final l’estacionament de vehicles d’ADIF, i contempla un forjat intermedi que albergarà el vestíbul principal de l’estació i que es podria connectar amb la futura estació subterrània .
Futures ampliacions
Aquesta nova estació ha estat plantejada per FGV com un projecte fonamental per a l’expansió de la xarxa, ja que serà el punt de partida d’una ampliació de la xarxa del TRAM d’Alacant que connectarà amb els municipis de Sant Joan i Mutxamel i pel sud-oest de la ciutat d’Alacant amb els barris de la Florida, Ciutat d’Assís i San Fernando-Princesa Mercedes.
A més, a partir d’aquesta nova estació també es contempla la creació de la nova Línia 6 del TRAM (Alacant Intermodal – Hospital de Sant Vicent), el traçat del qual discorrerà pel sud de la Gran Via, a través del polígon de Sant Blai, els Àngels, Sant Agustí, Tòmbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual al TRAM d’Alacant, a prop de la parada de Ciutat Jardí.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana