DestacatPolítica

La Generalitat planifica una xarxa de rutes ciclistes amb més de 2.300 quilòmetres nous que vertebraran la Comunitat i potenciaran la mobilitat sostenible

La Consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha presentat la Xarxa d’Itineraris No Motoritzats (XINM), que ha elaborat per primer cop la Generalitat per planificar i desenvolupar una xarxa d’itineraris i rutes bicicletes i de vianants en tota la Comunitat Valenciana.

Així, l’estudi realitzat planteja la construcció de 2.300 quilòmetres nous de rutes bicicletes i de vianants que vertebraran la Comunitat i potenciaran la mobilitat sostenible a tot el territori. «Amb aquesta proposta, el 92% de la població de tota la Comunitat tindrà connexió amb itineraris ciclistes», ha indicat Salvador abans d’afegir que «estem establint les bases de la mobilitat sostenible del futur».

Aquests 2.300 quilòmetres nous de rutes s’afegiran als més de 1.017 que hi ha actualment en marxa, el que suposarà que amb les actuacions que es preveuen en la XINM s’assoleixin 3.360 quilòmetres en tota la Comunitat amb més de 289 Cicle-Rutes que donaran servei a 274 municipis i més de 4,6 milions d’habitants.

La inversió estimada en l’estudi per a realitzar les actuacions ascendeix a aproximadament 141 milions d’euros i es podrà escometre a través de la col·laboració de les diferents administracions implicades així com amb fons europeus, ja que moltes d’elles compleixen els requisits per accedir a fons com els Feder.

Amb la nova xarxa que planteja la Generalitat es podran completar i unir els itineraris existents, ja que, molts d’ells no tenien continuïtat entre si formant una malla inconnexa; també es facilitarà l’accés directe entre poblacions i als nodes atractors permetent en molts casos la intermodalitat amb transport públic i donar més permeabilitat a grans infraestructures com carreteres, autovies o ferrocarril.

Mobilitat quotidiana i recreativa

L’objectiu de la conselleria ha estat «elaborar una xarxa amb itineraris quotidians que millorin la mobilitat sostenible diària però també itineraris recreatius de mitjana i llarga distància com Eurovelo o les vies verdes i la Via Litoral», ha explicat Salvador. D’aquesta manera, «oferim a l’usuari una xarxa completa, segura i còmoda com una autèntica alternativa atractiva a la mobilitat tradicional».

Per això, la Generalitat primer ha elaborat un inventari digital de totes les vies de caràcter interurbà existents al territori, amb independència de la titularitat de la via, i així s’ha fet un diagnòstic adequat i s’han identificat els problemes i les mancances.

Amb aquest inventari, la Conselleria ha elaborat un catàleg que en un futur serà accessible a través del visor cartogràfic de la Generalitat amb informació d’interès per als usuaris i que disposarà de fitxes de cada itinerari.

Cal recordar que la XINM s’emmarca dins dels objectius de millora de la mobilitat inclosos en el Programa Estratègic Uneix per als anys 2018-2030, per això, moltes de les actuacions que contempla ja estan en marxa com la connexió de la via verda Xurra i d’Ojos Negros que està en fase de projecte o els trams del Eurovelo com el que travessa el Parc Natural de Cabanes que ja està en servei.

Finalment, la consellera ha assenyalat que en aquests quatre anys «s’ha avançat molt en la vertebració del territori ia la mobilitat sostenible, des de 2015 hem mobilitzat més de 71 milions d’euros per impulsar més de 200 nous quilòmetres de carril bici». «Ara amb la XINM continuem avançant perquè l’Comunitat siga referent en mobilitat sostenible», ha conclòs.

A l’acte han assistit representants de la Federació Ciclista de la Comunitat (FCCV), ConBici, València en Bici, Castelló a Bici, Federació de Triatló de la Comunitat Valenciana i representants de Eurovelo, entre d’altres.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint