La Generalitat organitza nous tallers pràctics per formar l’alumnat de l’ESO, els seus familiars i docents davant dels ciberdelictes i el ciberassetjament
La Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública reprendrà aquesta setmana, amb l’inici del nou curs escolar, la Campanya de Formació i Conscienciació en Ciberseguretat a centres educatius de secundària de la Comunitat Valenciana, adreçada tant a l’alumnat com a pares, mares, tutors i docents, amb lobjectiu dajudar a prevenir el ciberassetjament i altres amenaces de lentorn digital.
El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), duu a terme aquesta iniciativa, que forma part del Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat.
La consellera d’Hisenda, Economia i Administració Pública, Ruth Merino, ha explicat que la iniciativa consisteix “en dues jornades en què s’imparteixen tallers a cada centre, on personal de formació especialitzat posa de manifest la vulnerabilitat dels menors al món digital , mitjançant demostracions i exemples pràctics que, en molts casos, causen un gran impacte tant entre els més joves com en persones adultes”.
Merino, que ha detallat que els tallers “són totalment gratuïts i estan a disposició de tots els centres que ho sol·licitin, ja siguin públics, concertats o privats”, ha destacat “la valoració dels que participen en aquesta iniciativa com una experiència enriquidora, pedagògica i, sobretot, molt útil, per la qual cosa molts repeteixen en anys posteriors”.
Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat
El Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat es va posar en marxa el 2018 per millorar els coneixements en ciberseguretat d’un sector de la població molt vulnerable, com els menors, i ajudar el seu entorn familiar i docent en la seva protecció.
Per això, a les jornades es tracten temes com la configuració segura de dispositius, com evitar el mal ús de tecnologies i xarxes socials, les amenaces més importants en què es veuen embolicats els menors, els recursos d’ajuda disponibles, els ciberdelictes, els principals perills de cada tipus de dispositiu, com protegir la identitat digital i les connexions i com utilitzar gestors de contrasenyes, entre d’altres.
Fins ara, més de 360 centres educatius i 35.000 assistents, de les tres províncies de la Comunitat, ja han participat en la campanya. L’objectiu és arribar a tots els centres de secundària, és a dir, a més de 700.
L’Institut d’Educació Secundària IES Número 26 La Misericòrdia serà el primer centre en gaudir d’aquestes jornades, dels 30 previstos el que resta del 2023, concretament els dies 13 i 14 de setembre. Les jornades estan adreçades als estudiants de 1r i 2n de l’ESO, que reben, presencialment, una sessió de conscienciació i un taller més pràctic que referma els coneixements adquirits.
Paral·lelament, se celebren dues sessions de conscienciació més, una adreçada a pares, mares i tutors de tot el centre educatiu, independentment de l’edat dels seus fills, i una altra a tots els docents del centre. Aquestes sessions poden ser presencials o en línia, ja que l’objectiu és formar el màxim nombre possible de persones adultes.
Ruth Merino ha fet una crida a la participació de pares i mares dels estudiants valencians, ja que “la implicació de la família és crucial per a la protecció dels seus fills i filles davant del ciberassetjament i d’altres amenaces d’Internet. Les persones adultes necessiten adquirir els coneixements necessaris per apropar-se i conèixer directament la realitat que es viu al ciberespai, per poder ajudar els menors a desenvolupar-se en aquest entorn amb seguretat”.
“Els joves creuen, de vegades, que per pertànyer a una generació que ha nascut o ha crescut en un món digital ja són experts en ciberseguretat, però, la realitat és que al món virtual és tant o més difícil protegir-se que en el real ”, ha recordat la consellera d’Hisenda.
Firewalls humans i hackers ètics
Per part seva, el director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha detallat que l’objectiu és “convertir les persones en firewalls humans, en els seus propis sistemes de seguretat, perquè sàpiguen quina informació i dades entrants o sortints han de restringir per evitar problemes, és a dir, que aprenguin a identificar els perills ia protegir-se com ho farien a la vida real”.
“La temàtica s’aborda de forma pràctica i utilitzant casos reals que ja han passat en el passat, amb l’ajuda de personal tècnic especialitzat de CSIRT-CV, hackers ètics de la Generalitat, que exposen els alumnes i les alumnes a atacs reals, perquè sàpiguen com defensar-se”, ha explicat el director general de TIC.
La campanya forma part de l’activitat de difusió i conscienciació que realitza el centre a través de la pàgina web (www.csirtcv.gva.es) i les xarxes socials. A més, el centre contribueix a augmentar la confiança en la xarxa de ciutadans i empreses mitjançant una àmplia oferta formativa gratuïta i disponible al portal de conscienciació en ciberseguretat de CSIRT-CV (concienciat.gva.es).
Informació i Foto: Generalitat Valenciana