La Generalitat llança una campanya per conscienciar sobre com utilitzar de forma segura els dispositius del ‘Internet de les Coses’
La campanya persegueix conscienciar la ciutadania sobre els perills que l’ús dels dispositius IOT pot implicar per a la seguretat i la privacitat dels seus usuaris i usuàries, ja que, cada vegada amb més freqüència, formen part de la vida diària de les persones.
El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, ha destacat que “amb l’evolució d’Internet i totes les noves tecnologies que sorgeixen associades a ella, cada dia són més els dispositius que estan connectats a la xarxa sense que siguem conscients que la seva configuració, en molts casos, no garanteix la nostra seguretat “.
“És important”, ha continuat, “que campanyes com les de CSIRT-CV ens ajudin a assegurar-nos que prenem certes mesures de seguretat perquè, si no tenim cura, podríem estar exposant molta de la nostra informació personal de manera pública”.
A més, Soler ha destacat que, segons la informació de què disposa CSIRT-CV, “els actius més ciberatacados en els últims mesos han estat tant els dispositius Iot com l’electrònica de xarxa, pel fet que els ciberdelinqüents perceben en ells majors bretxes de seguretat, per la falta de protecció en el seu disseny o en la seva implementació “.
Els atacs a aquest tipus de dispositius s’estan estenent de forma massiva, inclosos els de les llars de la ciutadania, amb objectius que van des del minat de moneda digital, a altres més sofisticats com emmascarar ciberdelictes o, fins i tot, el ciberespionatge.
Canviar contrasenyes i altres consells
Al llarg de les properes setmanes, el Centre de Seguretat TIC de la Generalitat publicarà una sèrie d’indicacions i consells per aprendre a fer un ús segur d’aquests dispositius, a través de les seves xarxes socials ia la web de formació i conscienciació en ciberseguretat ‘Conciencia’T’ (concienciat.gva.es).
CSIRT-CV farà èmfasi que cada vegada amb més freqüència hi tota mena d’objectes disponibles a les botigues que són dispositius Iot, com joguines, assistents de veu, electrodomèstics intel·ligents, càmeres de videovigilància i Vigilabebés, bombetes intel·ligents, smart tv, etc.
Aquests objectes o coses estan connectats a Internet per permetre al propietari accedir als seus serveis i a les imatges, vídeos, etc. que aquests generen, des de qualsevol dispositiu o web. En general, els dispositius IOT solen comercialitzar amb contrasenyes genèriques per a tots els usuaris, de manera que la seva configuració és clau per a la protecció dels seus usuaris.
Des del Centre de Seguretat TIC es recorda que el primer que han de fer els usuaris és configurar correctament les credencials d’accés d’aquests dispositius, ja que, si no es canvien les contrasenyes, qualsevol persona amb els coneixements mínims d’informàtica pot accedir a informació privada .
Per això, durant la campanya, CSIRT-CV publicarà consells amb explicacions senzilles sobre aquest i altres riscos i com evitar-los en el futur. Aquesta iniciativa forma part del Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat, que està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder), dins el programa operatiu 2014-2020 de la Comunitat Valenciana.
A més, la campanya forma part de la intensa activitat de difusió i conscienciació que realitza aquest centre, publicant recomanacions de seguretat a través dels seus perfils a Facebook (www.facebook.com/Csirtcv) i Twitter (twitter.com/CSIRTCV).
CSIRT-CV emet diàriament informes a més de 50 organismes de la la xarxa corporativa de la Generalitat i contribueix a augmentar la confiança en la xarxa de ciutadans i empreses de la Comunitat Valenciana, els que disposen d’una àmplia oferta formativa gratuïta a través del seu portal web (consultar aquí).