DestacatPolítica

La Generalitat llança la nova versió del seu sistema operatiu gratuït per adaptar-se a l’última generació de persones usuàries i tecnologies

La Generalitat ha llançat la nova versió de la distribució valenciana de programari lliure LliureX, que inclou novetats per a adaptar el seu funcionament a l’última generació de persones usuàries i tecnologies.

LliureX 19 millora l’experiència de l’usuari, la gestió en els centres escolars i l’ús de la distribució en telèfons mòbils i inclou una nova orientació per tal d’apropar les tecnologies d’última generació, com la intel·ligència artificial, mitjançant el pensament computacional en les aules.

LliureX és una distribució de programari lliure desenvolupada per la Generalitat Valenciana, que es pot descarregar de forma gratuïta (lliurex.net) per al seu ús en múltiples entorns, tant públics com privats, ja que compta amb un sistema operatiu i les últimes versions de més de 450 aplicacions i recursos.

La seva faceta educativa és la més coneguda ja que, des de 2005, la Generalitat va començar la seva implantació en els centres escolars de la Comunitat Valenciana. Actualment està instal·lada en més de 120.000 ordinadors del sistema educatiu valencià, en tots els centres públics i s’ha convertit en referent mundial de les distribucions educatives basades en programari lliure.

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha explicat que “l’èxit del LliureX com a distribució educativa de programari lliure es basa en múltiples factors, entre els quals destaca que el projecte compta amb una comunitat d’usuaris i un fòrum d’atenció directa per part dels propis desenvolupadors de la Generalitat, on es poden demanar noves funcionalitats i solucionar problemes “.

A més, ha assegurat que, “gràcies a aquesta interacció contínua amb els usuaris, hem pogut dissenyar una nova versió adaptada a l’última generació d’usos i tecnologies, tenint en compte els múltiples dispositius amb els quals es treballa actualment, la presència constant del mòbil i el fet que el pensament computacional comença a estar molt present a les aules, a causa de l’expansió de la intel·ligència artificial i el big data “.

Nova imatge i funcionalitats

Per a aquesta nova versió, s’ha dut a terme un esforç de renovació que s’ha estès fins i tot a la imatge del projecte. Segons el director general, “els usuaris de LliureX podran comprovar, res més realitzar la descàrrega, que tot l’entorn ha canviat d’imatge”.

García Duarte ha explicat que: “hem volgut acostar-nos al llenguatge de les noves generacions, pel que hem renovat tant el logo com els personatges de la marca LliureX, els nostres famosos ratolins, que han canviat d’estètica i que esperem que agradin als nostres estudiants de primària i secundària en el nou curs que comença al setembre “.

En aquesta mateixa línia, la nova versió incorpora millores en el model de centre i d’aula que utilitzen els centres educatius. El model de centre ha permès treure a LliureX del seu únic entorn d’ús, que era l’aula d’informàtica, i estendre-de forma generalitzada a tots els espais dels centres educatius.

Per tal de millorar en aquest sentit i perquè el model de centre pugui funcionar amb la mateixa agilitat, independentment del tipus de xarxa amb què compten els centres, s’ha inclòs una nova modalitat perquè tothom pugui gaudir de totes les funcionalitats del model complet. A més, s’han inclòs noves tecnologies que milloren l’estabilitat i la seguretat del sistema.

Així mateix, s’ha afegit un instal·lador d’aplicacions en xarxa i la gestió gràfica i fàcil de quotes de disc dur en els servidors de LliureX, perquè els centres limitin l’ús d’espai en disc en funció del perfil d’usuari (docent, alumne, etc.), per evitar que un usuari deixi sense espai la resta.

Com distribució educativa, LliureX personalitza l’escriptori per al seu ús a les aules i dóna feina menús que són especialment útils per a docents i alumnat, de manera que sigui fàcil d’usar des dels 3 anys d’edat.

En aquest sentit, LliureX 19 ha afegit un seguit de novetats que afecten a l’escriptori i als menús d’aplicacions, per millorar l’experiència dels i les usuàries. Així, s’ha inclòs un nou escriptori, més modern, que permet el seu ús amb telèfons mòbils, una configuració més actual que s’assembla a altres sistemes operatius i una nova categorització de les aplicacions, segons les peticions realitzades i comunicades pels docents, que inclou categories com pensament computacional i laboratori.

Finalment, LliureX 19 compta amb l’actualització de les versions dels seus més de 450 aplicacions, així com la nova aplicació First Aid Kit, desenvolupada expressament per la Generalitat a partir dels problemes i l’experiència recollida a través de l’anàlisi de les incidències i el fòrum d’atenció als usuaris. L’aplicació permet resoldre en pocs clics dels problemes més freqüents.

 

 

 

 

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint