La Generalitat liderarà un clúster valencià per desenvolupar metodologies mediambientals que redueixin el risc de grans incendis forestals
La Generalitat liderarà un clúster valencià en innovació per desenvolupar metodologies mediambientals que redueixin el risc de grans incendis forestals. Aquesta iniciativa forma part del projecte DesirMED, una de les iniciatives més importants relacionades amb l’adaptació al canvi climàtic a la Mediterrània, en què treballaran conjuntament les conselleries de Medi Ambient i Interior.
Aquest projecte, que arrencarà el gener del 2024, estarà dirigit per la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals i la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental. A més de la Generalitat, al projecte participaran l’empresa pública Vaersa, com a instrument de gestió al territori i Medi XXI, com a agent d’innovació en matèria d’incendis forestals. L’equip de treball comptarà amb un pressupost total d’1,7 milions d’euros i el període d’execució serà de cinc anys.
DesirMED s’emmarca en el programa de finançament europeu per a la investigació i innovació Horizon EU, en què la Generalitat participa juntament amb 32 socis més de 10 països.
El director general de Qualitat i Educació Ambiental, Jorge Blanco, ha assenyalat que “DesirMED desenvoluparà dos projectes pilot dirigits a l’adaptació dels boscos valencians als riscos de derivats del canvi climàtic, especialment a aplicar solucions basades a la natura en la reducció del risc dincendis forestals”.
Jorge Blanco ha afegit que en el marc del projecte “s’aplicaran metodologies, tècniques i innovació tecnològica relacionades amb la gestió integral dels incendis forestals i, especialment, enfocades a la implantació de tallafocs verds recolzats en l’aplicació de la circularitat de l’aigua mitjançant el ús daigües depurades”.
Per la seva banda, el director general de Prevenció d’Incendis, Francisco José Aparisi, ha assegurat que “des de la Generalitat volem continuar modernitzant tot allò relacionat amb la prevenció dels incendis, incorporant les tecnologies i les pràctiques més capdavanteres, i per això, les accions plantejades al projecte van dirigides al disseny d’un sistema integrat per a la investigació i l’intercanvi de coneixements en la prevenció d’incendis forestals”.
“Una de les prioritats del nou Consell és la protecció del nostre patrimoni forestal, ia través dʻaquest programa tenim lʻoportunitat de donar un impuls important en aquest àmbit i situar-nos com una administració referent en lʻàmbit de la prevenció per a altres regions europees”, ha destacat Aparisi.
Dos projectes pilot
En el marc d’aquest projecte es desenvoluparan dues actuacions pilot.
La primera és la denominada ‘Estratègia Mosaic’, es basa en la unificació de criteris, actuacions i aplicació de solucions a tota la Comunitat Valenciana, mitjançant un únic servei de coordinació d’informació pública i aplicació a tot el territori en matèria de prevenció d’incendis forestals. El principal objectiu de l’Estratègia Mosaic és reduir els efectes dels incendis forestals sobre l’ecosistema i la societat a través de la gestió integrada sostenible dels sòls forestals.
L’altre projecte pilot consisteix en el disseny d’un espai defensable a la interfície bosc urbà, és a dir, la zona on el terreny forestal entra en contacte amb zones edificades. Per fer-ho, es planteja la implementació de tallafocs verds a través de l’aplicació de l’economia circular de l’aigua, utilitzant l’aigua depurada amb pautes de reg prescrites perquè la vegetació no es cremi fàcilment.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana