La Generalitat inicia les obres de la Via Verda la Pedrera a Alacant per reconvertir en ruta ciclopeatonal l’antic traçat del Trenet de la Marina
La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha començat les obres de la Via Verda la Pedrera a Alacant per reconvertir l’antic traçat del Trenet de la Marina, ja en desús, en un passeig ciclopeatonal que, amb una inversió de prop dels 2 milions d’euros, tindrà una longitud de 1.2 km, més 250 ml de ciclocarrer, segons ha informat la consellera Rebeca Torró que ha fet seguiment de l’inici de l’actuació.
L´actuació, ha explicat la consellera, que ha estat acompanyada per la directora general d´Obres Públiques, Roser Obrer, “està finançada per la Unió Europea-NextGenerationEU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i es basa a recuperar i regenerar un itinerari sense ús per habilitar una ruta atractiva i accessible per al trànsit de vianants i ciclista des d’on poder admirar el litoral alacantí, que fomenta la mobilitat i el desenvolupament sostenible”.
Així, ha continuat, “es reconvertirà l’antiga plataforma ferroviària de la línia 1 del Tram, que ja no s’utilitza després de la posada en servei del túnel de la Serra Grosa, en una via verda urbana que comunicarà els barris al nord de la ciutat amb els més cèntrics amb un itinerari per a modes de transport no contaminants, donant opció que disminueixi l’ús del cotxe privat”.
Integració amb la mobilitat ciclopeatonal urbana
Així mateix, Rebeca Torró ha apuntat que, “a més d’habilitar un nou espai per a l’oci i l’esport, que serà molt atractiu per al turisme, es crea una via de comunicació sostenible ja que dóna continuïtat a l’itinerari de vianants de la vora litoral amb una via integrada i accessible que permetrà la connexió de la platja del Cocó amb l’Albufereta i la seva integració amb la mobilitat ciclopeatonal urbana”.
A més, segons la consellera, en recuperar com a via verda el traçat ferroviari es crea valor afegit al patrimoni industrial que representen els seus elements, especialment els túnels, es regenera ambientalment el corredor i es contribueix a destacar el paisatge de la zona.
Via Verda la Pedrera
La Via Verda la Pedrera s’inicia al final del passeig marítim de la façana litoral nord, i discorre per l’antic corredor ferroviari, passant per darrere de la Finca Adoc fins a la sortida per la boca nord de l’antic fals túnel al costat de la parada del Tram de la Illeta. A partir d’aquest punt, l’itinerari s’integra a l’entramat urbà a través d’actuacions complementàries de transformació del carrer de Sol Naixent en cicle-carrer, essent el punt de finalització l’accés a la platja de l’Albufereta.
Al tram de via verda, l’ús serà preferentment de vianants, a causa de les exigències de la llei de Costes, si bé funcionalment es permet el pas de ciclistes. Les actuacions previstes són, en general, de caràcter superficial, adaptant-se a les característiques geomètriques de la plataforma i aprofitant les zones de sobreample per a miradors i àrees de descans amb vista a la tota la badia d’Alacant, així com, es reutilitzaran els elements existents de l’antic ús ferroviari.
Recuperació d’infraestructures singulars
Així es rehabilitaran i repararan les infraestructures singulars del recorregut com els túnels del Promontori, Mirador Rocafel i el fals de Finca Adoc, on està previst l’adequació i la reurbanització de la Boca Nord, punt de finalització de la Via Verda, de manera que sigui accessible la Via Verda des del carrer Sol Naixent.
Així mateix, s’adequarà l’accés al Promontori en condicionar l’esplanada d’entrada a la via verda des del carrer Sol Naciente, i al baixador de Finca Adoc s’habilitarà una àrea estal, mantenint el caràcter industrial ferroviari. L’actuació es completarà al llarg de tot el recorregut, amb l’estabilització i la consolidació de talussos i amb la regeneració paisatgística.
Com a actuacions complementàries a l’execució de la Via Verda, es preveu la senyalització del carrer Sol Naciente, al tram entre la boca nord del Túnel de Finca Adoc, fins a l’accés a la Platja de l’Albufereta, com a cicle carrer, permetent la connexió de la Via Verda amb l’entramat urbà, i donant continuïtat a l’itinerari fins a la platja de l’Albufereta.
Igualment. seguint criteris de sostenibilitat es preveu la reutilització del balast del ferrocarril com a material de base per a la pavimentació i l’acabament de la via, així com per a l’execució dels gabions arquitectònics previstos per a la formació de bancs i elements de delimitació.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana