La Generalitat inicia la setmana dels Goya amb l’homenatge a Berlanga en què participen els cinc valencians Premi Nacional de Disseny
El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha presentat l’homenatge gràfic al cineasta Luis García Berlanga en què han participat els cinc valencians que ostenten el Premi Nacional de Disseny i amb què comença la setmana dels Goya a València.
En el transcurs de l’acte, el president ha posat en valor «el disseny i la creativitat valencians» i ha assegurat que l’homenatge contribueix a l'»engrandiment» de la figura del cineasta valencià del qual ha destacat la seua «capacitat creativa», la seua «mediterraneïtat» i la seva «intel·ligència a través de la ironia» per parlar de les persones que patien la manca de llibertat i les conseqüències d’un «poder dèspota».
Així mateix, s’ha referit a la coincidència de la celebració de l’Any Berlanga amb l’elecció de València com a Capital Mundial del Disseny i amb el lliurament dels Premis Goya, i ha destacat que aquestes celebracions ajuden a la “reactivació econòmica i social”, i especialment a la “recuperació emocional” després de dos anys de pandèmia.
El cap del Consell ha destacat l´aposta de la Generalitat per aquests esdeveniments i ha qualificat de «fites que ens ajuden a recuperar l´esperança» les manifestacions culturals, el cinema, l´art gràfic i la resta d´expressions artístiques.
Homenatge gràfic
A l’acte també hi ha participat la directora general de Promoció Institucional, Fernanda Escribano, que ha explicat que l’objectiu de l’homenatge és «exalçar l’obra del cineasta valencià l’any en què s’està commemorant el centenari del seu naixement, així com donar suport a la celebració dels Premis Goya a la ciutat de València». D’altra banda, també ha assegurat que es pretén posar en valor el talent creatiu valencià mostrant les obres dels cinc dissenyadors del Premi Nacional del Disseny.
L’homenatge gràfic es compon de cinc obres, cadascuna inspirada en una de les seves pel·lícules més emblemàtiques, creades per dissenyadors valencians guardonats amb el Premi Nacional del Disseny. Concretament, el dissenyador Dani Nebot ha realitzat l’obra inspirada en Benvingut Mister Marshall; Javier Mariscal ha creat la seva obra sobre la pel·lícula Plácido; Nacho Lavernia sobre El botxí; Marisa Gallén ha realitzat el seu disseny basat a La escopeta nacional; i Pepe Gimeno s’ha inspirat a La vaquilla. Les obres podran ser visitades al Palau de la Generalitat els caps de setmana dels mesos de febrer i març.
Escribano ha assegurat que aquestes obres són «un diàleg entre la cultura, la creació, l’art i el disseny», de cinc «grans dissenyadors» amb trajectòries d’una professionalitat «intachable», als quals s’ha referit com el «mirall per a les joves promeses del disseny valencià, per a les noves generacions de dissenyadores i dissenyadores que dia a dia s’obren camí”.
Valencians Premi Nacional de Disseny
Els cinc dissenyadors que han participat amb les seves creacions a l’homenatge són Pepe Gimeno, Marisa Gallén, Nacho Lavernia, Javier Mariscal i Dani Nebot. Cal destacar que Pepe Gimeno, premi Nacional del Disseny el 2020, va néixer a València el 1951 i el seu treball ha estat reconegut per nombroses distincions i premis. És autor de la imatge de les Corts, Metro València, EMT o la palmera de l’Institut Turístic Valencià, avui Turismo Comunitat Valenciana.
Pel que fa a Marisa Gallén, premi Nacional del Disseny el 2019, és una de les onze fundadores de l’Estudi La Nave, i va ostentar la presidència de l’associació que ha impulsat la candidatura de València Capital Mundial del Disseny 2022. Per la seva banda, Nacho Lavernia , premi Nacional del Disseny el 2012, també fundador de l’Estudi La Nave, ha estat president de l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana (ADCV) i ha treballat i continua fent-ho per a nombroses empreses internacionals com Zara, Puig, Nivea.
D’altra banda, Javier Mariscal, premi Nacional del Disseny el 1999, va néixer a València el 1950, i destaca la seva gran projecció internacional, entre altres treballs per haver creat la mascota oficial dels jocs olímpics de Barcelona 92. Ha exposat a nombroses galeries, museus, centres d’art, i va rebre un premi Goya per ‘Chico & Rita’, una pel·lícula d’animació amb Fernando Trueba.
Finalment, Dani Nebot, premi Nacional del Disseny el 1995, va néixer a Barracas el 1953, i ha estat fundador del grup Nuc, d’Estudi La Nave i de l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana el 1985. És l’autor de la nova identitat corporativa de la Generalitat Valenciana, juntament amb Nacho Lavernia, i va rebre la Medalla de les Belles Arts el 2008.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana