Política

La Generalitat i la FEMP aborden reformes legislatives per a reforçar la resposta davant les emergències

El comissionat per a la Recuperació, Raúl Mèrida, ha abordat amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) un paquet de canvis normatius d’àmbit nacional que permeta a les comunitats autònomes reforçar la resposta davant les emergències i fer front en millors condicions als desastres que es puguen produir en el futur. La FEMP ha mostrat la seua disposició a estudiar les propostes plantejades.

Durant una reunió mantinguda a Madrid amb els directors generals de la FEMP, Francisco Díaz Latorre i Cristina Montalvá, Mèrida ha traslladat l’experiència acumulada per la Generalitat durant la gestió de la recuperació després de la dana i ha defés “la necessitat d’impulsar canvis legislatius que permeten actuar amb més rapidesa, eficàcia i seguretat jurídica en contextos de crisi”.

La trobada ha servit per a analitzar les principals dificultats que afronten les diferents administracions quan han de respondre de manera immediata a fenòmens extraordinaris i per a compartir propostes encaminades a enfortir la coordinació institucional i estudiar possibles millores del marc normatiu.

Suspensió de terminis

Entre les iniciatives plantejades, el comissionat per a la Recuperació ha defés que, després de la declaració d’una emergència d’especial gravetat, la suspensió dels terminis administratius i judicials per a la ciutadania s’active “de manera automàtica, sense necessitat d’una decisió posterior per part del Govern d’Espanya”.

“Les persones que patixen una catàstrofe no es poden vore obligades a preocupar-se pel compliment de tràmits i terminis administratius mentres intenten recuperar la seua vivenda, el seu negoci o el seu mode de vida”, ha assenyalat Mérida.

Més flexibilitat en la contractació d’emergència

El comissionat per a la Recuperació també ha advocat per adaptar la Llei de contractes del sector públic perquè la contractació d’emergència no es limite únicament a la reposició d’infraestructures danyades, sinó que permeta també incorporar millores que incrementen la resiliència i adaptabilitat.

Així mateix, Mérida ha reclamat una actualització dels preus de l’obra pública per a evitar que algunes licitacions queden desertes, així com la derogació de la Llei de desindexació perquè els preus dels contractes s’ajusten a l’evolució real dels costos i de l’IPC.

El comissionat ha agraït a la FEMP la seua disposició i voluntat de diàleg i ha realçat que “la coordinació entre les diferents administracions és imprescindible per a millorar la capacitat de resposta i accelerar els processos de recuperació quan es produïxen situacions extraordinàries”.

Mérida reclama millor tracte

Després de l’encontre, Raúl Mérida ha reclamat al Govern central que mantinga i intensifique les mesures de suport a la reconstrucció dels municipis afectats per la dana mitjançant ajudes econòmiques, incentius fiscals i mecanismes extraordinaris.

“Demanem per a la Comunitat Valenciana el mateix compromís que l’Estat ha demostrat amb altres territoris afectats per grans catàstrofes. Els valencians mereixen el mateix nivell de suport, solidaritat i acompanyament institucional durant tot el procés de reconstrucció”, ha afirmat.

En esta línia, ha recordat la continuïtat de diverses mesures extraordinàries per a La Palma cinc anys després de l’erupció volcànica i ha considerat necessari que els municipis valencians afectats per la dana puguen comptar també amb instruments de suport sostinguts en el temps.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint