La Generalitat i Iberdrola soterraran cinc quilòmetres de línies elèctriques a l’Albufera després d’una inversió de 187 milions per recuperar-la de la dana
La Generalitat i Iberdrola soterraran més de cinc quilòmetres de línies aèries i 90 suports que discorren per l’Albufera un cop finalitzada gran part de l’“esforç històric” realitzat per a la recuperació i la del seu entorn de la dana, en què s’han invertit més de 187 milions d’euros per part de la Generalitat. Així s’ha confirmat a la presentació del pla Albufera, que ha tingut lloc després del ple del Consell celebrat a l’Albufera amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient.
La vicepresidenta primera i consellera d’Habitatge, Ocupació, Joventut i Igualtat, Susana Camarero, i el vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, han fet balanç de les actuacions de la Generalitat en els darrers mesos per retirar milions de tones de residus del parc i comportes, netejar sèquies i camps d’arròs i reparar depuradores i col·lectors per evitar abocaments i garantir la qualitat de l’aigua que arriba al llac.
Tal com ha recordat Camarero, s’ha fet «un seguiment de la qualitat de l’aigua a temps real i s’han avaluat tots els sòls agrícoles», així com s’ha valorat la instal·lació d’un sistema que monitoritza tot l’ecosistema. També, ha recordat la inversió del Consell per millorar el regadiu de la Sèquia Reial del Xúquer i reforçar les aportacions i la qualitat de l‟aigua que arriba al‟Albufera.
Totes aquestes actuacions s’emmarquen en l’estratègia de recuperació i en Pla Endavant i es produeixen en un moment en què està en procés d’avaluació la candidatura del Parc Natural per esdevenir Reserva de la Biosfera, ha assenyalat la vicepresidenta, que ha destacat el “consens històric” aconseguit entre diferents administracions per impulsar la sol·licitud a la Unesco.
La vicepresidenta ha assenyalat que l’Albufera “va ser una esponja durant la dana, que va ajudar a laminar l’avinguda d’aigua i va reduir la força del cabal”. Per això, “replicarem aquest model amb els parcs inundables que traçaran 72 quilòmetres de nous recorreguts verds i fluvials, ciclorutes i zones de gaudi a l’aire lliure”.
Per la seva banda, Martínez Mus ha assenyalat que l’Albufera “és una senya d’identitat” i ha apostat per cuidar-la en ser arrelament mediterrani i és, també, protegir una economia que està viva, “lligada a aquest paisatge i als seus cicles naturals”. Per al vicepresident el parc natural és un exemple únic de com l’activitat econòmica, especialment el cultiu de l’arròs, es pot integrar en un ecosistema en un altíssim valor ecològic i continuar generant riquesa sense renunciar a la seva preservació i ha recordat “el paper d’esponja natural” davant de fenòmens meteorològics extrems.
En aquest sentit, ha advocat per la gestió d‟aquest entorn únic que ens demostra que les polítiques públiques poden i han d‟impulsar la compatibilitat entre productivitat agrària i conservació ambiental.
Eliminació de suports i soterrament de línies elèctriques
Tal com s’ha explicat a la presentació, el projecte Albufera d’Iberdrola eliminarà 5,5 quilòmetres de línies elèctriques aèries a l’entorn del Saler i la Gola de Pujol. Així mateix, es retiraran 90 suports a l’entorn del Parc Natural. És una intervenció estratègica amb beneficis transversals que combinen protecció ambiental, seguretat, mobilitat sostenible, qualitat paisatgística i millora de serveis públics.
Tant des d’Iberdrola com des de la Generalitat s’ha posat aquesta actuació com a exemple de col·laboració publicoprivada, ja que la Generalitat està col·laborant i agilitzant la tramitació del pla Albufera, en què Iberdrola invertirà sis milions d’euros, i que comportarà també la construcció d’un nou carril ciclopeatonal sobre les infraestructures soterrades i el desenvolupament de cinc noves sud de València. Una actuació que permetrà millorar el trànsit a la CV-500, una carretera en ple parc natural amb un important trànsit.
Declaració institucional i altres actuacions a l’Albufera
Al ple del Consell celebrat a l’Albufera s’ha aprovat una declaració institucional amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, una jornada per reafirmar el compromís amb la protecció de l’entorn i amb un model de desenvolupament sostenible que garanteixi benestar, oportunitats i qualitat de vida per a les generacions futures.
Aquest soterrament s’emmarca en l’estratègia de la Generalitat per protegir el parc natural amb la posada en marxa de diferents actuacions com l’ampliació de la depuradora de Riba-roja per millorar la qualitat de l’aigua de l’entorn de l’Albufera amb una inversió de 23,6 milions d’euros i la modernització de la Sèquia Reial del Xúquer, amb 25,7 milions d’euros als al parc.
A més, en el marc del Pla d’Acció de l’Albufera, la Generalitat ha invertit 100 milions d’euros per emprendre accions de retirada de residus als municipis riberencs amb l’objectiu d’evitar i retirar residus després de la dana, als quals cal sumar, almenys, 15 milions extra que s’invertiran en el futur per tal d’emprendre el projecte i el projecte. En aquesta legislatura també s’ha signat el I Pacte de l’Aigua per l’Albufera, que farà possible que el llac rebi aigua dels regants del riu Xúquer i dels del riu Túria
Després de l’acte, ha tingut lloc la solta de diverses espècies d’ànecs a l’embarcador de la Granja, un centre que l’últim any ha acollit i cuidat més de 9.300 aus, tortugues i petits mamífers que han estat reintroduïts a l’entorn del parc natural.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana