DestacatPolítica

La Generalitat és la primera Administració espanyola amb capacitat d’aplicació de serveis de blocchain a través de mitjans propis

La Generalitat es convertirà en la primera administració espanyola amb capacitat per habilitar i posar en funcionament serveis de blocchain en els seus procediments digitals a través de mitjans propis i, en concret, a través de la mercantil del sector públic instrumental Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions i Certificació (Istec), dependent de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic.

Amb la publicació al DOGV, per primera vegada, de les tarifes de serveis de blocchain d’ISTEC per a l’administració, la Generalitat podrà ja sol·licitar a la mercantil la implementació de serveis de blocchain per als seus tràmits i, especialment, els vinculats a l’administració electrònica «amb l’objectiu de contribuir a models de govern més oberts, transparents i participatius», tal com ha apuntat Juan Alegre.

De fet, el director general d’ISTEC ha recordat que, fins ara «qualsevol administració que busques la implantació d’aquest servei havia de recórrer a xarxes blockchain privades, convertint-nos en un referent per a la resta d’administracions en ser la primera comunitat autònoma que podrà aplicar-ho a través de la feina d’una empresa del seu propi sector públic”.

En aquest sentit, Alegre ha incidit que «en parlar de blocchain’ es fa referència a un conjunt de tecnologies completament aïllades que permeten portar un registre segur, descentralitzat, sincronitzat i distribuït de les operacions digitals, sense que existeixi la necessitat de la intermediació de tercers i garantint l’emmagatzematge segur i estanc de cada procés realitzat, cosa que permetrà un estalvi molt important de costos i de temps a l’Administració”.

Així, el director gerent d’Istec, Juan Alegre, ha reiterat que la tecnologia blocchain «permet registrar transaccions o interaccions digitals i brindar la transparència, l’eficiència i la seguretat afegida que tant es necessiten», i ha afegit que és capaç de generar «confiança en la informació i els processos creant la traçabilitat necessària per contribuir a la transparència i facilitar la col·laboració i una nova forma de relació entre la ciutadania, les empreses i l’Administració».

A més, Istec busca integrar aquesta tecnologia amb les polítiques del Botànic, que advoquen pel compromís mediambiental i amb les recomanacions de la Unió Europea sobre l’ús de blocchain. Per això, el sistema pel qual ha apostat la Generalitat, a diferència d’altres sistemes, és el del blocchain sostenible, que implica que no comporta un processament massiu d’informació – o minat de dades en argot tecnològic- i, amb això , es redueix dràsticament el consum energètic que requereix.

«El potencial d’aquesta tecnologia en l’àmbit de l’Administració electrònica és molt ampli i permetrà reforçar l’eficàcia i l’eficiència del sector públic, impulsant una cultura d’innovació tecnològica a la societat», ha reiterat. En concret, el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) publica aquest dimecres la resolució de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic que aprova les tarifes relatives a la gestió dels serveis de blocchain aplicables als encàrrecs realitzats per l’administració a Istec.

Juan Alegre ha incidit que «el paper innovador i tractor de la Generalitat en el desenvolupament de serveis blocchain tindrà un impacte positiu en les empreses TIC de la Comunitat i també en entitats privades i públiques potencials usuàries d’aquestes tecnologies».

Istec és membre actiu de la cooperativa BlockchainFUE des de la seva fundació, impulsada per Baes Blockchain Lab (grup de recerca de la Universitat d’Alacant), fet que ha facilitat la incorporació d’un nou node a la xarxa d’aquesta cooperativa valenciana i establir-ne els mecanismes tècnics i formals perquè la Generalitat comenci a naturalitzar l’ús dels serveis descentralitzats de la xarxa pública blocchain amb total seguretat i confiança, sense els problemes de compliment legal i/o elevat consum energètic d’altres de xarxes de característiques similars.

Així mateix, Istec és un prestador qualificat de serveis de confiança i té, per tant, una gran experiència en la gestió de la identitat digital. En aquest sentit, la tecnologia ‘blockchain’ obre noves possibilitats a l’hora d’implantar models d’identitat autònoma (SSI), donant més control de la informació que compon la identitat digital als usuaris i usuàries.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint