DestacatEducació

La Generalitat amplia a Educació Primària la formació en ciberseguretat que ofereix a tots els centres educatius valencians

La Generalitat, a través del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), començarà aquest curs a oferir formació en ciberseguretat als estudiants de cinquè d’educació primària, així com als seus familiars i docents.

CSIRT-CV és l’entitat especialitzada en ciberseguretat de la Generalitat, que depèn de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC). CSIRT-CV iniciarà la formació al llarg del mes de novembre als primers centres educatius de primària que ho sol·licitin, com a part de les noves accions previstes en el Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat.

El centre de ciberseguretat amplia així l’àmbit d’actuació del pla als centres escolars que, des del 2018, ha permès formar 46.000 persones a més de 500 centres d’Educació Secundària Obligatòria (ESO), en què s’han impartit sessions formatives a estudiants, famílies i docents de 1r i 2n.

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha explicat que aquesta nova iniciativa sorgeix “perquè el contacte dels menors amb Internet s’està avançant i es produeix a edats més primerenques, per la qual cosa és urgent començar com més aviat millor amb la conscienciació en ciberseguretat, per ajudar-los a prevenir i identificar les amenaces i fomentar les bones pràctiques tecnològica”.

Les accions previstes han estat dissenyades per a xiquets i xiquetes d’entre 9 i 10 anys que cursen 5è de primària a qualsevol dels centres de la Comunitat Valenciana que ho sol·licite, siga públic, concertat o privat.

Encara que a aquestes edats resulta menys habitual que els menors disposin de mòbils propis, sí que hi tenen accés, els utilitzen i es relacionen amb altres tecnologies connectades a la xarxa, a través de dispositius domèstics o de familiars per a ús recreatiu i educatiu.

Els nens aprendran conceptes bàsics i bones pràctiques de seguretat mitjançant una activitat lúdica adaptada a la seva edat i on s’abordaran temes com la identitat digital, el ciberassetjament i els dispositius electrònics. A més, es treballarà l’esperit crític per ajudar-los a tractar qualsevol informació i detectar si hi ha perill o és una mentida o fake news.

El programa adreçat a Educació Primària inclou també sessions per als docents i les famílies. L’objectiu és dotar progenitors, tutors i educadors de les eines i coneixements necessaris que els permetran servir de suport als menors i convertir-se en figures de referència a què es puguin adreçar en cas de dubte.

Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat

El director general de TIC i màxim responsable de CSIRT-CV, Javier Balfagón, ha explicat que resulta essencial “traslladar als més joves que la ciberseguretat és una competència digital bàsica que cal adquirir per garantir la seva inclusió i la de la resta de la comunitat educativa. Per aquesta raó, hem decidit ampliar a primària el públic objectiu de la nostra formació a l’etapa escolar”.

Segons Balfagón, “la Generalitat continua treballant per adaptar les seves accions amb noves iniciatives d’acord amb els avenços tecnològics que ens permetin preparar la societat per a les amenaces digitals que puguin arribar, mitigant les conseqüències dels atacs, independentment que es produeixin a nivell personal, educatiu o laboral”.

El Pla Valencià de Capacitació en Ciberseguretat es va posar en marxa el 2018 per a l’alumnat d’Educació Secundària Obligatòria (ESO), amb l’objectiu de millorar els coneixements d’un dels sectors de la població més vulnerable a les ciberamenaces i d’ajudar el seu entorn familiar i docent en la seva protecció i acompanyament a la vida digital.

Des de llavors, CSIRT-CV ha desenvolupat una llarga trajectòria a tota la Comunitat Valenciana, on s’ha desplaçat mig miler de centres que han sol·licitat rebre la formació per a secundària.

A les jornades de formació s’aborden temes com la configuració segura de dispositius, els ciberdelictes, el mal ús de tecnologies i xarxes socials, amenaces recurrents per a menors, com protegir la identitat digital i les connexions i com utilitzar gestors de contrasenyes, entre d’altres.

Informacio i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint