Cultura

La Fundació Isonomia de l’UJI premia la filòloga Eulalia Lledó Cunill per la seua trajectòria investigadora i docent en temes de gènere

La catorzena edició del Seminari Internacional contra la violència de gènere organitzat per la Fundació Isonomia de la Universitat Jaume I de Castelló s’ha iniciat a l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals amb el lliurament del XIV Premi Isonomia contra la violència de gènere a la filòloga Eulalia Lledó Cunill, professora de secundària jubilada i investigadora dels biaixos sexistes, androcèntrics i també ideològics de la literatura i la llengua.

La vicerectora de Promoció Lingüística i Igualtat, Pilar Safont i la vicepresidenta de la Fundació Isonomia i directora acadèmica de la trobada, Mª José Senent, han sigut les encarregades d’inaugurar el seminari. La vicerectora ha comentat que «es parla poc de dones en els mitjans de comunicació» perquè encara existeixen actituds socials patriarcals i masclistes que es reflecteixen en els mass media i ha agraït a Isonomia la iniciativa per debatir i parlar d’aquests temes.

Després del lliurament del premi a la investigadora Eulalia Lledó, qui com a filòloga ha participat en la revisió de diccionaris com el de Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans i de Llengua Espanyola de la Real Acadèmia Espanyola; notícies de premsa; denominacions d’oficis o professions o discursos com l’esportiu, l’administratiu o l’acadèmic; i ha elaborat recomanacions per evitar els usos sexistes i androcèntrics de la llengua, ha tingut lloc la lectura d’un poemari musicat a càrrec d’Aina García Carbó i Manel Brancal.

La conferència inaugural del seminari ha estat a càrrec de la guardonada Eulalia Lledó que sota el títol «El llenguatge com eina per a prevenir la violència de gènere des dels mitjans de comunicació» ha realitzat un repàs mitjançant exemples per alguns dels aspectes del llenguatge que habitualment s’usen en els mitjans i que cal desterrar com la victimització o justificació de qui comet l’assassinat; la suposada passivitat de les dones o l’ocultació de les seues històries.

En la segona de les conferències, la periodista de TVE i creadora de Mujeres en Red, Monserrat Boix, ha abordat «La igualtat en la comunicació per combatre la violència de gènere: el repte d’identificar els mecanismes que perpetuen la dominació patriarcal» en la que ha realitzat un repàs sobre totes les aportacions i manifestacions feministes que van propiciar des d’una declaració de Drets Humans més igualitària als últims moviments a favor dels drets de la dona o de protesta per les situacions de desigualtat.

Boix ha comentat que, en aquests moments «la igualtat queda fora de l’agenda dels mitjans» i ha recomanat la redacció de plans d’igualtat per als mitjans. Respecte al llenguatge que usen els mitjans, la periodista ha comentat que caldria incloure alguna assignatura en els plans d’estudi en llenguatge igualitari i complir les indicacions legals incloses en les lleis i convenis internacionals perquè, en la seua opinió, «la invisibilitat i ocultació de les dones» també és una mena de violència de gènere.

El Seminari internacional contra la violència de gènere: mitjans de comunicació i violències masclistes que es desenvolupa durant 14 i 15 de novembre és un espai per a la formació, actualització i intercanvi d’experiències per afavorir l’adopció de pràctiques que assegurin la perspectiva de gènere, la promoció de la igualtat efectiva i la prevenció de la violència contra les dones en els mitjans de comunicació.

 

 

 

Informació i Foto: UJI

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint