La Fe participa en el disseny d’un nou tipus de lent que millora la visió de pacients amb cataractes
Un equip d’investigació format per oftalmòlegs de l’Hospital La Fe i investigadors i investigadores de la Universitat Politècnica de València i de la Universitat de València ha desenvolupat un nou tipus de lent intraocular que millora la visió en un major rang de distància.
El nou disseny de lent introdueix un nou concepte de lent de doble focus estès, el que permet un major rang de distàncies de visió nítida que les lents intraoculars bifocals convencionals.
Aquest projecte d’investigació ha estat publicat a la prestigiosa revista científica PlosOne. A més, la lent ha estat provada de manera experimental.
Lents multifocals intraoculars
Moltes de les lents utilitzades en les operacions de cataractes per substituir la lent ennuvolada de l’ull són bifocals, el que millora la visió dels pacients a llarga i curta distància.
No obstant això, el rendiment de la visió en distàncies intermèdies descendeix. Així, els pacients operats als quals se’ls ha introduït una lent que supleix al cristal·lí, segueixen depenent de les ulleres per desenvolupar tasques diàries que requereixen visió a distància mitjana com treballar en ordinadors o cuinar.
Aquesta lent té un disseny híbrid refractiu-difractivo, amb una distribució fractal de zones anulars. Aquesta distribució zonal genera una sèrie de focus secundaris al voltant dels dos focus principals de la lent (lluny i prop).
Aquests focus secundaris ofereixen un major rang de distàncies de visió nítida que les lents intraoculars bifocals convencionals, millorant així la visió a diverses distàncies dels pacients.
D’aquesta manera, pacients operats de cataractes als quals se’ls ha d’introduir una lent que supleixi el cristal·lí obtindrien una clara millora a diverses distàncies de visió i, d’aquesta manera, no dependrien de les ulleres per desenvolupar activitats diàries.
assaig experimental
Aquest lent ha estat testada in vitro a través de simulacions numèriques realitzades per l’equip del Professor Juan Monsoriu, de la Universitat Politècnica de València. Aquestes simulacions han estat posteriorment verificades de manera experimental en un banc òptic en un model de ull artificial a la Universitat de València per l’equip del Professor Walter Furlan.
Posteriorment, els doctors Salvador García Delpech de l’àrea de Cirurgia Refractiva i Còrnia l’Hospital La Fe i la doctora Patrícia Udaondo de l’àrea de Retina quirúrgica i mèdica, del Servei d’Oftalmologia del Doctor Cisneros de l’Hospital avaluen la utilitat real de la lent dissenyada.
Segons explica el doctor Salvador García Delpech de l’àrea de Cirurgia Refractiva i Còrnia l’Hospital La Fe, es tracta d’un projecte teòric però amb una clara implicació pràctica per a millorar la vida de les persones i amb una viabilitat real.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana