La Fe intervé amb èxit un tumor en una criatura que encara estava en període de gestació
L’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha realitzat amb èxit, per primer cop a Espanya, una intervenció quirúrgica per extirpar un tumor cardíac a un nadó diagnosticada en període fetal, és a dir, abans de néixer.
Es tractava d’un tumor cardíac poc freqüent conegut com a teratoma pericàrdic diagnosticat la setmana 24 de gestació (5 mesos i mig) i que es va comportar de manera agressiva, comprimint el cor i estructures veïnes, per tant, amenaçant la vida del nadó i també de la mare.
Atesa la complexitat de la situació, es va fer un seguiment exhaustiu de la gestació per la comissió de malformacions fetals de l’Hospital La Fe, integrada per un grup multidisciplinari format per especialistes en obstetrícia, neonatologia, genètica, cirurgia, cardiologia, neurologia i radiologia pediàtriques.
Aquest comitè va decidir inicialment un maneig intrauterí amb la realització per part d’obstetrícia de tècniques per alleujar la compressió del tumor per tal que la criatura complís setmanes de gestació i evitar el naixement prematur. A la setmana 28 de la gestació, és a dir, als sis mesos i mig, i atesa la gravetat extrema, es decideix extreure la criatura mitjançant cesària, amb tan sols 900 grams de pes.
Segons Raquel Escrig, cap de secció de Neonatologia, “la complexitat del procediment venia donada pel fet que, per les característiques del tumor, la pacient podria morir immediatament després de tallar el cordó umbilical que la mantenia unida a la mare pel que hi havia mantenir-la unida a la placenta mentre s’estabilitzava la pacient i s’iniciava l’acte quirúrgic”. Es tracta de la tècnica coneguda com a EXIT (Ex Úter Intrapartum Treatment).
Operatiu quirúrgic
Es va articular un operatiu quirúrgic de més d’una trentena de professionals, consistent en dos equips quirúrgics complets: un per a la mare amb anestesiologia obstètrica i especialistes en obstetrícia i ginecologia; i el segon per a la bebè, amb neonatologia, anestesiologia pediàtrica, cirurgia pediàtrica, cardiologia pediàtrica i cirurgia cardíaca infantil, al mateix quiròfan.
Durant uns quants dies, es va estudiar i es va assajar la cirurgia recreant l’escenari mitjançant simulació clínica. És la primera vegada que a l’Hospital La Fe es fa aquest tipus d’operatiu.
Després de la cesària, la nena es va mantenir amb vida gràcies a l’assistència placentària que li proporcionava la seva mare, permetent la seva intubació prèvia al pinçament del cordó umbilical i la intervenció quirúrgica immediata per a l’extirpació del tumor que en comprometia la vida.
Sonia Garcés, especialista en anestesiologia pediàtrica de l’Hospital La Fe, ha explicat que “es tracta d’un cas excepcional perquè es tracta d’una criatura prematura. En la literatura científica hi ha escassos reportis de nens que, amb tan baix pes, hagin sobreviscut sense seqüeles a aquest tipus de tumors cardíacs”.
Recuperació i segona intervenció
La pacient va requerir una nova intervenció dos mesos després pels serveis de cirurgia pediàtrica, cirurgia cardíaca infantil, anestesiologia pediàtrica i la unitat de cures intensives pediàtriques i reanimació per eliminar restes del tumor que havia crescut novament. Després de la mateixa i dos cicles de quimioteràpia en oncologia infantil de l’Hospital La Fe, la pacient és lliure de la malaltia.
Segons ha expressat el gerent de l’Hospital La Fe, José Luis Poveda: “La coordinació i l’experiència dels professionals del nostre hospital han estat clau per a l’èxit d’aquesta operació. Es tractava d’un repte molt complex que suposa una fita fonamental en el tractament dels tumors cardíacs en nadons prematurs”.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana