La Diputació de València millorarà l’accés als observatoris astronòmics d’Aras de los Olmos
La Diputació de València ha licitat les obres de millora del camí d’accés a dos observatoris astronòmics d’Aras dels Olmos, una actuació estratègica que, en paraules de la diputada de Carreteres, Reme Mazzolari, “està destinada a reforçar la seguretat viària i garantir unes condicions adequades d’accés a l’enclavament de referència científica, educativa i turística” valencià”.
L’actuació permetrà condicionar el camí que connecta la carretera CV-355 amb els dos observatoris existents fora del nucli urbà, al mateix terme municipal: el Centre Astronòmic de l’Alt Túria, gestionat per l’Associació Valenciana d’Astronomia (CAAT), i l’observatori professional de la Universitat de València. A l’últim tram, el vial és bifurca cap als dos equipaments, per la qual cosa el projecte contempla la millora completa del traçat i dels dos ramals finals d’accés.
Les obres, amb una inversió propera als 500.000 euros, s’emmarquin al programa de millora de Camins d’Interès Territorial impulsat per la Diputació i contemplin la millora del firm, l’adequació del drenatge i la instal·lació de senyalització, abalisament i elements de seguretat al llarg de més de 4,6 quilòmetres.
La vicepresidenta segona i diputada de Carreteres, Reme Mazzolari, ha assenyalat que “aquesta actuació va molt més enllà d’una millora puntual d’un camí, ja que garanteix un accés segur i adequat a unes instal·lacions que tenen una projecció científica i divulgativa de primer nivell”. En aquest sentit, ha destacat que els observatoris d’Aras dels Olmos “són un referent per a investigadors, universitats, associacions científiques i per a milers de persones aficionades a l’astronomia que visitin la zona a llarg de l’any”.
Per part seva, l’alcalde d’Aras dels Olmos, Rafael Giménez, ha subbratllat la necessitat de l’actuació i ha recordat que “en aquests moments es tracta d’un camí de terra que registra una elevada afluència de vehicles, especialment en els dies en què el CAAT i la Universitat de València organitzen jornades obertes al públic, així com els caps de setmana en què acudeixen”. Segons ha explicat, “en algunes d’aquestes jornades s’han arribat a concentrar entre 600 i 800 persones, i el camí no aplega actualment les condicions de seguretat necessàries per acollir aquest volum de trànsit”.
L’alcalde ha afegit que la millora de l’accés resulta especialment rellevant en un context de creixent interès per l’observació astronòmica i ha apuntat a grans cites futures, com l’eclipsi solar previst per al 12 d’agost de 2026. En referència a això, la diputada i vicepresidenta segona resposta a un esdeveniment d’abast internacional”.
Informació i Foto Diputació de Valencian