La Diputació d’Alacant i l’Ajuntament de Calp convoquen una jornada per explicar el pla director dels Banys de la Reina
La Diputació d’Alacant i l’Ajuntament de Calp han organitzat aquesta tarda una jornada informativa oberta al públic per explicar el futur Pla Director de posada en valor del jaciment arqueològic dels Banys de la Reina. El principal objectiu d’aquesta iniciativa, que compta amb el suport del MARQ, és consolidar i difondre aquest important enclavament com un referent cultural i turístic de la Mediterrània.
El president del Govern Provincial i alcalde del municipi, César Sánchez, ha explicat que “amb aquesta reunió fem un pas més cap al pla director d’ ‘Els Banyets de la Reina’, un projecte de futur que ens permetrà planificar les actuacions que es van a dur a terme en aquest important jaciment per conservar-lo, difondre’l i consolidar-lo com un producte sòlid del patrimoni cultural, no només de Calp, sinó també de la comarca de la Marina Alta i del conjunt de la província d’Alacant “. A l’acte també hi assistirà el diputat d’Arquitectura, Jaume Lloret, així com regidors i autoritats locals.
Especialistes i tècnics han detallat durant la sessió les característiques i la funció de les estructures d’aquest extraordinari jaciment arqueològic. En concret, han intervingut Ana Ronda i Alicia Luján, directores de les campanyes d’excavacions a la zona, els quals abordaran la història de la investigació del jaciment, la seva descripció i importància. A més, els directors d’Arquitectura i del Museu Arqueològic Provincial, Rafael Pérez i Manuel Olcina, respectivament, incidiran en la recuperació d’aquest patrimoni cultural, explicant l’objecte, finalitat i primers apunts del Pla Director. Així mateix, en el transcurs de les xerrades quedarà palesa la importància patrimonial i el valor social que desprèn l’enclavament, així com els procediments tècnics que es requereixen per aconseguir millorar la seva conservació i convertir-lo en un parc arqueològic de referència.
El Pla Director, en el qual intervindran les àrees de Cultura i Arquitectura amb l’assistència del Museu Arqueològic d’Alacant i de la Fundació MARQ, s’emmarca en la línia de cooperació i assistència tècnica que la institució provincial ofereix als diferents ajuntaments per preservar i difondre el ric patrimoni que atresoren els municipis alacantins.
Els Banys de la Reina és un “vicus” romà, és a dir, una gran agrupació de viles romanes de luxe (segles II-III d.C.) dedicades al descans, a la residència i l’oci davant del mar. Així, cada vila tenia les seves pròpies termes i les seves habitacions i espais interiors decorats estaven dotats de paviments i mosaics amb materials portats de tota la mediterrània.
Així mateix, comptaven amb estanys amb peixos per a la seva cria i consum posterior, a l’estil de les grans viles romanes de l’època de l’Imperi. En aquest enclavament destaca la Sínia, una de les millors infraestructures hidràuliques d’època romana que es conserven a la Comunitat Valenciana, el que converteix el jaciment en un dels espais arqueològics més importants del nostre territori.
Informació i Foto: http://www.diputacionalicante.es