La conselleria d’educació amplia en 190 títols l’oferta de FP pel proper curs
La Conselleria dEducació, Cultura i Esport amplia per al proper curs 2023-2024 un total de 5.706 places de FP de nova creació amb lobertura de 190 títols. De tota la nova oferta, 163 títols són cicles formatius, i els 27 restants, cursos d’especialització, els coneguts com a màsters de la FP.
De les noves places que s’oferiran, 2.530 corresponen a la província d’Alacant, 735 a Castelló i 2.441 a València.
Els 163 títols de grau amb què s’amplia l’oferta són 11 de FP Bàsica, 61 de grau mitjà i 91 de grau superior. A la província d’Alacant s’implantaran 82 títols nous, 8 de cursos d’especialització i 74 de grau: 4 de FP Bàsica, 29 de grau mitjà i 41 de grau superior. En el cas de la província de Castelló, s’obren 23 títols, 6 de cursos d’especialització i 27 de grau: 6 de grau mitjà i 17 de grau superior. A la província de València s’obriran 85 títols nous, 13 d’especialització i 72 de grau: 7 de FP Bàsica, 26 de grau mitjà i 39 de grau superior.
Sis titulacions noves
Hi ha sis títols, tres de grau mitjà i tres màsters de la FP, que s’implanten per primera vegada al sistema valencià de Formació Professional. A més, amb la incorporació de dues d’aquestes titulacions de grau mitjà, s’incorpora a la FP la família professional d’Indústries Extractives, de manera que el curs vinent s’oferiran les 26 famílies professionals de FP.
La incorporació de la família professional d’Indústries Extractives comença el curs vinent amb dos títols de grau mitjà: el de Pedra Natural, que es podrà estudiar a l’IES Enric Valor de Pego; i el d’Extraccions i Sondejos, que s’oferirà al Centre Integrat Públic de Formació Professional (CIPFP) del complex educatiu de Cheste.
El títol de personal tècnic a Pedra Natural permet treballar com a picapedrer/a, operar maquinària d’arrencada i conformat de blocs, elaborar carreus i formar-se com a tallador/a i gravador/a de pedra. Les persones que completen aquests estudis, de dos cursos i 2.000 hores de formació, poden també exercir, entre altres oficis, de marbristes de la construcció o de col·locadors de conjunts artesanals de pedra natural, o treballar en el poliment i l’abrillantament de sòls i en el manteniment i la restauració en pedra natural.
La titulació en Extraccions i Sondejos, també de 2.000 hores de formació en dos cursos, permet treballar com a personal tècnic de prospeccions i sondejos i exercir oficis com la mineria, el barrenista i l’operador/a de maquinària de moviment de terres, d’extracció, excavació i també de perforació de pous.
L’altra titulació de grau mitjà nova és la de personal tècnic en Posimpressió i Acabats Gràfics, implantat al CIPFP Ciutat de l’Aprenent de València. Aquest títol de la família professional d´Arts Gràfiques permet treballar com a personal tècnic en tots els processos industrials i artesanals relacionats amb l´enquadernació, així com en impressió flexogràfica i també en l´elaboració d´envasos i embalatges i en encunyació.
Entre els tres cursos d’especialització que es podran estudiar per primera vegada al sistema educatiu públic valencià destaca el d’Aeronaves Pilotades de Forma Remota-Drones, dirigit a persones titulades en grau superior interessades a treballar com a pilots de drones o en la construcció i reparació d’aquests. Inclou 500 hores de formació i s’implantarà al CIPFP Misericòrdia de València.
Un altre curs d´especialització nou és el de Robòtica Col·laborativa, que és la branca de la robòtica encarregada del disseny d´equips automatitzats amb la capacitat de compartir el mateix espai de treball que el personal humà, de manera fiable. Aquest màster de l’FP per a titulats en grau superior consta de 400 hores i permet exercir la direcció d’equip al muntatge, el manteniment, la posada en marxa i la programació de robots col·laboratius. Es podrà estudiar a l’IES Cotes Baixes d’Alcoi, a l’IES Jaume I d’Ontinyent i al CIPFP Misericòrdia de València.
El tercer curs despecialització que simplanta el curs que ve també és per a persones titulades en grau superior i té 600 hores de formació. S’oferirà a l’IES Gabriel Ciscar d’Oliva i està centrat en el modelatge de la informació a la construcció (BIM). Les tècniques BIM, de les sigles en anglès Building Information Modelling, s’usen per crear i administrar dades de tota mena per optimitzar els processos de disseny, construcció i operacions tant en arquitectura com en enginyeria; aquest curs d’especialització permet treballar com a personal tècnic al modelatge BIM i en la coordinació de projectes BIM.
Els cursos d’especialització, coneguts popularment com a màsters de la FP, tenen entre 300 i 720 hores de formació avançada. Permeten a les persones titulades en FP aprofundir i actualitzar la seva preparació en les noves tècniques i les eines que demana el mercat laboral en diversos sectors estratègics.
Més de 350 places noves de personal tècnic a Emergències Sanitàries
Una altra de les claus de l’oferta de FP per al proper curs és la creació de 360 places noves del grau mitjà d’Emergències Sanitàries, amb la implantació d’aquesta titulació a 9 centres educatius que no ho oferien. Aquestes noves unitats s’han creat davant de la necessitat de les empreses d’ambulàncies de comptar amb personal tècnic en transport sanitari, de manera que serà molt elevada la inserció laboral de l’alumnat que completi les 2.000 hores de formació en dos cursos.
Dels 9 centres que el curs vinent incorporen el títol de grau mitjà en Emergències Sanitàries, 6 són de la província d’Alacant: el CIPFP Batoi d’Alcoi, l’IES L’Arabí de l’Alfàs del Pi, l’IES Santiago Grisolía de Callosa de Segura, el CIPFP Canastell de Sant Vicent del Raspeig, que obrirà dos grups; i el CIPFP La Torreta d’Elx i l’IES La Mar de Xàbia, que oferiran aquesta titulació en la modalitat semipresencial.
A la província de Castelló, oferirà el grau mitjà a Emergències Sanitàries, per primera vegada, l’IES José Vilaplana de Vinaròs; ia la província de València s’amplia l’oferta en portar aquesta titulació a l’IES Tierno Galván de Moncada ia l’IES Jorge Juan de Sagunt.
Destaca igualment la creació de 390 places noves del títol de personal tècnic superior en integració social, que també és una formació amb una alta ocupabilitat. L’oferta formativa d’aquesta titulació s’amplia, ja que es porta a 11 centres més, 7 de la província d’Alacant i 4 de la de València.
Expansió per tot el territori
A la província d’Alacant, l’increment més gran de l’oferta es fa en tres famílies professionals amb molta demanda d’ocupació: Informàtica i Comunicacions, amb la implantació de 10 titulacions de grau i cursos d’especialització, que ofereixen més de 250 places ; la família de Sanitat, amb 12 títols i 380 places; i la família de Serveis Socioculturals ia la Comunitat, on s’implanten 13 cicles amb unes 440 places.
A la província de Castelló, l’ampliació d’oferta més gran és a la família de Sanitat, amb 5 titulacions i 180 places; ia la d’Informàtica, amb la implantació de 4 títols que sumen més de 100 places.
En el cas castellonenc destaca la implantació de mitja dotzena de màsters de la FP, entre els quals hi ha dos grups de Desenvolupament de Videojocs i Realitat Virtual, un a l’IES Álvaro Falomir d’Almassora i l’altre a l’IES El Caminàs de Castelló de la Plana; així com un d’Intel·ligència Artificial i Big Data a l’IES Benigasló de la Vall d’Uixó, i també en aquesta ciutat un de Manteniment i Seguretat en Sistemes de Vehicles Híbrids i Elèctrics a l’IES Botànic Cavanilles.
Els altres dos cursos d’especialització que s’obren a la província de Castelló són el de Fabricació Intel·ligent a l’IES Politècnic de Castelló de la Plana; i el de Digitalització del Manteniment Industrial, que s’oferirà a l’IES Serra d’Espadà d’Onda.
En el cas de la província de València, l’ampliació de l’oferta formativa destaca per l’aposta per la família de la Informàtica i les Comunicacions, on s’implanten 19 títols que sumen 500 places; i per la de Serveis Socioculturals a la Comunitat, on s’amplia l’oferta en unes 400 places, especialment en titulacions molt sol·licitades per la sortida laboral que tenen, com el grau mitjà d’Atenció a les Persones en Situació de Dependència i els graus superiors dIntegració Social i Educació Infantil. El tercer increment de l’oferta és per a la família de comerç i màrqueting, amb unes 275 places i nou cicles nous.
L’admissió arrenca el 22 de maig
Cal recordar que la presentació de sol·licituds d’admissió telemàtica per al proper curs 2023-2024, tant a FP Bàsica com als estudis de grau mitjà i superior, i als cursos d’especialització, serà del 22 al 30 de maig. Tota la informació estarà disponible a la web Telematricula quan s’obri el període d’admissió.
Les persones interessades a cursar estudis de FP poden consultar l’oferta del sistema educatiu valencià a FP Valenciana.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana