DestacatPolítica

José Antonio Rovira anuncia la posada en marxa d’un Pla Integral de Restauració del Patrimoni de la Comunitat Valenciana

El conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, ha anunciat a les Corts la posada en marxa d’un Pla Integral de Restauració del Patrimoni de la Comunitat Valenciana, anomenat Pla Restaura.

Així ho ha avançat en la seua compareixença al Parlament valencià, on ha explicat les línies de departament en matèria cultural, després que l’àrea de Cultura s’unís el juliol passat a Educació, Universitats i Ocupació.

El conseller ha assenyalat que aquest pla «impulsarà la rehabilitació d’edificis propis patrimonials», alhora que ha indicat que es duran a terme convenis amb Ajuntaments i Diputacions «per a la restauració dels principals monuments valencians». Aquest pla inclou l’augment progressiu anual dels ajuts destinats a la rehabilitació dels BIC (Béns d’Interès Cultural) i BRL (Béns de Rellevància Local).

«Per això, hem proposat incrementar, a l’avantprojecte de pressupostos per al 2025, la partida de menys de 3 milions d’euros que destinava l’anterior Govern valencià, a més del doble, arribant als 7 milions d’euros per al proper any», ha indicat. Això suposaria incrementar un 143% els ajuts destinats a la rehabilitació dels BIC i BRL que va assignar l’anterior Consell, que a més passen d’una quantitat màxima de 40.000 euros per ajuda, que era ridícula per al volum que requereix una intervenció patrimonial, a un màxim de 200.000 per ajut”. «Aquestes són les retallades que critiquen l’actual Govern», ha ironitzat.

«Durant els darrers 8 anys hi ha hagut un abandó conscient del patrimoni cultural, per substituir-lo per la ideologia, per a la promoció d’una determinada cultura, crispada i de conflicte», ha assenyalat. Així, ha esmentat l’estat de llocs tan singulars com el Castell de Sagunt, el Teatre Romà i la Nau Tallers de la mateixa localitat, les muralles del Castell de Xàtiva o el Centre del Carme de València.

Segons el titular de Cultura, “la riquesa patrimonial de la Comunitat estava desatesa i es va dissenyar una cultura excloent, tancada, amb ajudes dissenyades de manera discrecional, que menyspreaven senyals culturals fonamentals de la nostra identitat”.

El conseller ha ressaltat la gestió heretada “més que deficient” i ha anunciat dos eixos sobre els quals basarà la seva actuació: ‘Llegat a Futur’ i ‘Cultura Oberta’. En primer lloc, la Conselleria de Cultura apostarà per la cura, la difusió i la restauració del nostre patrimoni”.

Rovira ha anunciat també que el Consell se sumarà a les candidatures ja existents de la UNESCO com a patrimoni de la Humanitat. «Actualment s’està treballant amb la manifestació internacional del Reg tradicional, l’artesania de l’Espart i la vela llatina», ha indicat.

Llibertat cultural

El conseller ha assenyalat que la Cultura «és part integral de lʻeducació i del món universitari, docent i investigador, i té una consideració transversal en lʻeconomia, i, per tant, en la generació dʻocupació i el benestar social». En aquest sentit, el conseller ha indicat que la Cultura “ha de ser de tothom i per a tothom. Cultura dels creadors, Cultura sense etiquetes, que no sigui utilitzada amb interessos partidistes i com a arma llancívola en la batalla política”.

“Des del govern del canvi entenem que la cultura ha de ser una cultura d’idees, crítica, però sense imposicions. Així, de la mateixa manera que hem recuperat la llibertat educativa, hem de recuperar la llibertat cultural, sense imposicions i lliure d’ideologies, en què els protagonistes siguin els creadors i el públic sense cap discriminació”.

Per al conseller, l’objectiu és que la Comunitat «recuperi l’essència que sempre va tenir: efervescent, acollidora, ambiciosa i amb la pròpia marca, sense ser una mala còpia de ningú». “Les línies generals que desenvoluparem des de la Conselleria pel que fa a l’àrea de Cultura van enfocades a fer que la cultura no sigui un espai de conflicte i de divisió entre universos culturals, sinó que sigui un espai que proporcioni identitat, lleure, arrels i orgull de Comunitat”.

Rovira també ha destacat que s’augmentaran progressivament les ajudes destinades a promoure el patrimoni UNESCO, com ara la promoció de l’Art Rupestre de l’Arc Mediterrani que celebra el 25è aniversari, i l’adopció de noves tecnologies a l’àmbit de la Cultura.

El conseller ha criticat «el greuge reiterat per part del Govern d’Espanya» en referència a les inversions de l’Estat en matèria cultural i patrimonial i ha afirmat que «continuarà reivindicant una implicació més gran per part del Ministeri de Cultura». Sobre això, ha afirmat que cal que el Ministeri «faci públics els informes tècnics que no autoritzen el préstec de la Dama d´Elx per poder esmenar les possibles deficiències tècniques amb l´objectiu de la tornada de la Dama a la seva ciutat».

A més, ha anunciat que el Consell sol·licitarà la tornada de l’històric exemplar, “Lliure
dels Repartiments dels terres entre vehins de la molt Noble i Leal i Insigne Ciutat d’Oriola”, l’únic testimoni dels repartiments de terres d’Oriola i de la comarca alacantina de la Vega Baixa del Segura duts a terme després de la reconquesta cristiana l’any 1243 i que es troba actualment a la Biblioteca de Catalunya. “Neguen la tornada perquè diuen que el van cedir a la biblioteca mitjançant un pacte verbal, del qual no hi ha cap documentació”, ha afegit.

Posicionar els nostres museus i centres d´art

Pel que fa als objectius estratègics en matèria de Museus i Galeries, el conseller ha assenyalat que «pretenem posicionar els nostres museus i centres d’art als principals llocs nacionals i internacionals» i es duran a terme modernitzacions d’espais, noves col·laboracions i signatures de convenis amb altres institucions”.

Tot i això, ha posat de manifest «la descompensació quant a la vertebració de l’oferta museística de la Comunitat» i ha avançat la col·laboració amb la Diputació d’Alacant i l’Ajuntament per dur a terme projectes com l’Any Sempere. A més, ha confirmat l’anunci de legislatura que va realitzar el President Mazón pel qual el Centre Cultural Las Clarisas d’Elx allotjarà la Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat Valenciana que el Botànic va mantenir emmagatzemada. «Amb aquesta decisió aconseguirem donar visibilitat a les magnífiques obres i autors que la componen», ha indicat.

Durant la seua compareixença ha posat en valor el Museu de Belles Arts de València, que ha qualificat de “segona pinacoteca nacional”, el reinici de les obres “parades” al Centre del Carme, i el que l’IVAM “funciona amb absoluta normalitat, complint amb tota la programació aprovada pel Consell Rector”. A més, ha destacat l’increment de les ajudes als galeristes.

El conseller ha dedicat part del seu discurs a la promoció del llibre i la lectura i ha advocat per impulsar i promocionar la nostra indústria editorial, teatral, escènica i de belles arts per “aconseguir la seva autosuficiència i solvència, de manera que contribueixin a la marca cultural de la Comunitat”.

Finalment, ha destacat que la promoció del llibre i la lectura «tindrà un clar impuls amb aquest Consell» amb incentius fiscals i foment de l’ocupació del sector, passant «de la supervivència a l’ambició, del minifundisme a la cooperació, de les iniciatives benintencionades a les apostes que ens permetin créixer en dimensió”.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint