Més notícies

Ivace+i finança un projecte per fabricar falles i fogueres més sostenibles mitjançant la impressió 3D i l’ús de materials reciclats

La Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme dóna suport, a través d’Ivace+i, a un projecte per impulsar la R+D+i en l’elaboració dels monuments artístics que es planten a les festes de Falles i Fogueres mitjançant la incorporació de tecnologies digitals com la impressió 3D.

D’aquesta manera, es pretén potenciar la industrialització del sector per fer econòmicament sostenible la professió d’artista faller, alhora que es redueix l’impacte ambiental associat a aquesta activitat i s’incrementa encara més la seguretat estructural dels monuments.

La Universitat Politècnica de València (UPV) coordina aquest projecte, anomenat ECOFALLES, que es desenvolupa en col·laboració amb les empreses SP-Berner i Falles Vicente Martínez. A més, la iniciativa compta amb finançament de la Unió Europea en el marc del programa Comunitat Valenciana Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per al període 2021-2027.

A través de la innovació, les entitats que constitueixen aquest consorci plantegen solucions als desafiaments en matèria de sostenibilitat econòmica i ambiental que comprometen el futur del sector.

En el primer cas, el projecte pretén aturar la reducció progressiva en el nombre de professionals que integra el gremi d’artistes fallers com a conseqüència de la retallada d’ingressos i la manca de rendibilitat.

Per aconseguir-ho, ECOFALLES explora la implantació de les tecnologies pròpies de la indústria 4.0 en un sector fins ara molt artesanal. La idea és aportar una metodologia de treball assumible per a artistes que no són especialistes en aquest tipus de tècniques. En aquest sentit, es desenvolupen aplicacions gratuïtes i de fàcil maneig per apropar la tecnologia de fabricació additiva o impressió 3D a la producció de monuments fallers.

El segon eix del projecte se centra a reduir l’impacte ambiental d’aquesta activitat artística, que està condicionada en gran mesura per l’ús massiu de suro blanc o poliestirè expandit com a material principal. Aquest producte derivat del petroli no és només el responsable de les columnes de fum negre durant la cremà, sinó que els problemes de contaminació s’estenen a totes les etapes del cicle de vida d’una falla o foguera.

De fet, durant la fase de mecanitzat de les figures o ninots es desaprofita fins a un 50 % de cada bloc de poliespan, cosa que obliga els artistes fallers a assumir els elevats costos de la gestió d’aquests residus.

Com a alternativa, l’equip d’especialistes d’ECOFALLES està explorant nous materials que permetin la seva substitució progressiva i siguin compatibles amb la impressió 3D, un sistema avançat de fabricació que aprofita millor els recursos.

Més seguretat estructural

La millora de la seguretat estructural dels monuments s’erigeix ​​a l’últim pilar d’aquesta iniciativa, que oferirà suport tècnic als artistes fallers perquè puguin dissenyar amb més garanties les diferents composicions. Davant de les mancances formatives d’aquest col·lectiu en matèria d’estructures, l’objectiu és posar a disposició una guia que complementi el coneixement pràctic i la intuïció que apliquen als seus projectes, amb l’objectiu d’evitar possibles caigudes dels monuments, sobretot quan es presenten condicions climatològiques adverses.

L’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l’Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECH-UPV) lideren aquest projecte en col·laboració amb SP-Berner, empresa especialitzada en plàstics reciclats, i la pime Falles Vicente Martínez, que és la prova sobre les que sobre el laboratori sobre el.

Les entitats que conformen el consorci compten, a més, amb el suport de dos centres tecnològics. Es tracta d’AIDIMME, que és responsable dels assaigs mecànics per a la caracterització de les fustes naturals que habitualment fan servir els artistes fallers, i d’AIMPLAS, que explora els materials reciclats més interessants per utilitzar-los en els processos de fabricació additiva.

ECOFALLES s’alinea amb les conclusions dels Comitès Estratègics d’Innovació Especialitzats (CEIE) en Tecnologies Habilitadores i Economia Circular, que s’han constituït al si d’Ivace+i. El primer insta a innovar al camp de la digitalització per optimitzar les operacions de les empreses, mentre que el segon grup d’especialistes advoca per produir béns més sostenibles mitjançant l’ús de plàstics reciclats.

Així mateix, el projecte també s’enquadra als eixos principals de l’Estratègia Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana, S3, que coordina la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint