Igualtat concerta els serveis d’atenció a la infància més vulnerable
Els tres concerts, publicats al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), vénen a substituir les fórmules de subvenció i contractes que s’utilitzaven fins ara, atenent a una reivindicació històrica de el sector de la infància i l’adolescència i que permetrà donar una major estabilitat tant en la prestació de servei com en la relació entre administració i entitats.
Les tres convocatòries estan obertes a les entitats d’iniciativa social especialitzades en infància i adolescència que tindran un termini d’un mes per presentar les seves propostes. Aquests serveis s’integraran en la Xarxa Pública Valenciana de Serveis Socials i d’Atenció a la Infància i l’Adolescència.
Els recursos que resultin adjudicataris del concert de el servei de centre de dia per a persones menors d’edat en situacions de risc s’encarregaran de desenvolupar actuacions dirigides a l’atenció integral, holística i comunitària de la infància i l’adolescència en situació de vulnerabilitat i / o risc d’exclusió social.
Entre les seves funcions, estaran la intervenció en el nucli familiar i relacional de la persona atesa, amb la finalitat de preservar a les persones en el seu entorn social, afavorint les relacions i funcionament de la unitat de convivència, així com la implementació de programes i actuacions dirigides a afavorir la inclusió social i el desenvolupament personal tenint en compte com a eix rellevant l’autonomia personal.
Les tasques de prevenció per evitar situacions de risc i el desemparament de les persones ateses, també està entre els objectius d’aquest concert, juntament amb la promoció dels drets de la infància i l’adolescència, la participació i l’exercici actiu dels seus drets de ciutadania, de manera que s’aconsegueixi el desenvolupament holístic i comunitari de la infància i l’adolescència.
Els centres concertats també treballaran per la protecció, atenent a les persones menors d’edat que necessiten una atenció especialitzada en medi obert per trobar-se en una situació de vulnerabilitat, risc o desprotecció en els termes que estableix la legislació vigent.
Telèfon de la infància
El servei d’atenció telefònica a la infància i l’adolescència també és en 2020 objecte de concert. Els seus destinataris principals són nens, nenes i adolescents amb necessitats d’orientació, ajuda i protecció, derivada tant de problemàtiques generades pel propi comportament dels mateixos, com de possibles agressions del seu entorn familiar, social i escolar, així com adults amb necessitats de assessorament o denúncia de situacions de desprotecció d’aquests nens, nenes i adolescents.
El telèfon 116111 té un caràcter gratuït i s’encarrega d’atendre les consultes relacionades amb els àmbits personal, familiar, educatiu, sanitari i cultural, entre d’altres, que impliquin o no conflicte, orientant en uns casos, oferint suport i contenció emocional en altres o , si escau, detectant possibles situacions de risc o desemparament, notificant a l’òrgan específic corresponent.
Servei d’atenció a abusos
Finalment, el servei específic d’Atenció d’Abusos en la Infància i l’Adolescència s’encarrega de donar assistència integral i especialitzada a nens, nenes i adolescents que han patit abusos i agressions sexuals, tracta i / o explotació sexual i que es trobin en la Comunitat Valenciana.
Així mateix, són beneficiàries d’aquest servei les persones menors d’edat perpetradoras que, o bé siguin inimputables o bé tinguin imposada una mesura judicial, quan des del recurs assignat no sigui possible la seva adequada atenció, així com els familiars convivencials i de referència dels nens , nenes i adolescents, víctimes o perpetradors, quan així es determini per part dels serveis territorials a l’realitzar la derivació a aquest servei.
El servei inclou diagnòstic, assistència psicològica, assessorament jurídic i intervenció sociofamiliar i es prestarà en les tres províncies per tal de facilitar la proximitat de les persones usuàries a la demarcació territorial corresponent.