DestacatSanitat

FISABIO, el Peset i la UV dissenyen una pròtesi per a un os del canell que causa més de 500 fractures a l’any

Personal investigador de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), l’Hospital Universitari Doctor Peset i la Universitat de València (UV), han patentat una nova pròtesi que ofereix la possibilitat de recuperar la funcionalitat de la mà després d’una fractura no consolidada de l’os escafoide, una alternativa quan els tractaments convencionals no aconsegueixen recuperar aquest os del canell.

L’escafoide és l’os que es lesiona en gairebé el 80% de les fractures que afecten al canell. Cada any, es produeixen més de 500 casos de fractura d’escafoides a la Comunitat Valenciana (més de 4.500 a tot Espanya). Si bé la majoria d’aquestes lesions es recuperen adequadament mitjançant la immobilització amb escaiola i / o l’empelt ossi, entre un 10% i un 26% condueixen a una situació de no consolidació amb inflamació i dolor sever que limita dràsticament la mobilitat de la mà .

«La nostra pròtesi és un dels pocs models existents en l’actualitat per l’escafoide, però a diferència dels altres, respecta les característiques morfològiques i morfomètriques de l’os original», ha explicat Patricia Gómez Barbero, traumatòloga a la Unitat del Membre Superior de l’Hospital Universitari Doctor Peset, que ha liderat el desenvolupament de la pròtesi.

Tal com ha afegit Daniel Montaner, cap de Secció de la Unitat d’Membre Superior de l’Hospital Universitari Doctor Peset i investigador del projecte, «es tracta d’una pròtesi parcial que substitueix els dos terços proximals (propera a l’avantbraç) de l’os, que són els que normalment estan més afectats per les lesions, alhora que preserva el terç distal (més proper al canell) del mateix mantenint l’estabilitat «.

Així mateix, també a diferència d’altres models, la pròtesi parcial s’estabilitza dins del canell amb una fixació nova que li confereix un comportament biomecànic molt similar al de l’os escafoide natural.

Els resultats obtinguts després d’una anàlisi cinètic i cinemàtic realitzat a l’Institut de Biomecànica de València sobre un prototip de la mateixa pròtesi han estat molt satisfactoris, ja que no s’han trobat diferències estadísticament significatives en la mobilitat articular respecte del canell no lesionada.

Un cop validat el prototip, els investigadors planegen ara construir la versió definitiva amb un material ceràmic de característiques similars a l’os per realitzar nous assajos cinètics i cinemàtics abans de comercialitzar-lo.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint