Més notícies

Els nous vehicles restaurats de FGV centren l’atenció del reinici de les visites guiades als antics tallers de Torrent

El Taller d’Història Ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha reiniciat les visites guiades als antics tallers de Torrent, instal·lacions que acullen més de 70 trens i tramvies històrics, 14 d’ells restaurats, dels segles XIX i XX.

Els trens i tramvies que s’exposen formen part de la història ferroviària de la Comunitat Valenciana. Entre les peces accessibles al públic destaquen el tramvia de cavalls del segle XIX, l’últim que va circular a València abans del tancament del servei en els anys 70 del passat segle, trens com “Els portuguesos”, el cotxe saló Break o una UTA dels anys 80.

Les visites guiades per l’any en curs incorporen importants novetats. Una d’elles és la inclusió del remolc 323 de passatgers, en el qual es pot descansar en els seus seients abatibles i recordar els temps en què es viatjava en tren amb les ventillas i portes obertes.

Una altra sensació nova a experimentar és la possibilitat de conèixer els característics balconcillos d’un cotxe de la sèrie 50, en concret el 53, posat en circulació en la dècada de 1920 amb el pas del vapor a l’electrificació del Trenet.

També serà visitable el tramvia 407, pertanyent a l’última sèrie que va circular pels carrers de València en 1970.

A més, la intervenció a destacar aquest any és la realitzada sobre una de les primeres unitats adquirides per FGV en els anys 80, la Unitat de Tren Articulada (UTA) 3.702, amb la seva estètica original, blanca i groga, els seients d’escai, les característiques cortinetes de les finestretes i la seva cabina de conducció, on el personal de FGV ensenya el maneig del quadre de comandaments.

Els vehicles, fil conductor de la història

Els mateixos vehicles s’erigeixen en el fil conductor de la història que es vol explicar. A l’interior de cada un d’ells, el visitant es troba amb panells informatius, fotografies d’època, documents, plànols, projectes i peces ferroviàries originals que ajuden a conèixer i apropar-se al món ferroviari.

Un exemple d’això són les vitrines dedicades als senyals, en què banderoles, xiulets, cornetí, fanals, llanternes, petards de via i fins l’antiga campana que penjava a l’estació de Bétera es poden apreciar amb explicacions de la seva utilització a finals del segle XIX, podent-se comparar amb l’actual Codi de Circulació.

Un altre nou espai és l’anomenat “Les lletres també viatgen amb tren”, en què amb petites pinzellades es deixa palesa la relació entre les arts i el ferrocarril. Amb cites de Blasco Ibáñez, Azorín, P. Highsmit, Celaya, P. Hawkins, Cortázar, Cernuda, Dulce Chacón, Gloria Fuertes, Virginia Woolf o Manuel Vicent, el visitant és convidat a iniciar un viatge únic, que el transporta des de les fumejants locomotores a vapor i viatgers del segle XIX a les modernes unitats del present.

Una darrera novetat relaciona els viatgers amb el tràfic de mercaderies, amb la creació d’un “racó especial” dins d’una unitat, evocat amb una antiga bàscula en què es pesaven els productes transportats. Actualment, les línies de FGV són únicament de viatgers, però fins a mitjans de la dècada de 1960 el Trenet va ser un important mitjà per al transport de diversos productes, com els agrícoles i els manufacturats, de diferents comarques valencianes. Mercaderies, per cert, que encara es podien veure de forma esporàdica fins a 1972, fins i tot fins als anys vuitanta pel que fa al correu es refereix.

Tallers de Torrent

Els tallers i cotxeres de Torrent van ser projectats per l’enginyer Santiago Castro Cardús i posats en servei per la Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València l’any 1963 i s’empraven per a realitzar el manteniment del material mòbil que l’esmentada empresa utilitzava en la línia que unia València amb Castelló de la Ribera, que avui és part de la línia 1 de FGV.

En posar-se en marxa l’actual seu de FGV a València Sud, que comprèn tallers i cotxeres, les instal·lacions de Torrent van passar el 1992 a convertir-se en auxiliars de tallers i magatzem. Actualment, aquest complex de naus industrials, al costat de la seva platja de vies, serveix també de dipòsit de la col·lecció de Material Històric de FGV.

Programa de visites guiades

El web de FGV, http://www.fgv.es, ha incorporat un espai anomenat ‘Taller d’Història Ferroviària’ en què es facilita informació i accés al formulari d’inscripció de les visites gratuïtes.

La informació del web de FGV, a la qual també es pot accedir a través d’un enllaç des del lloc de Metrovalencia, http://www.metrovalencia.es, ofereix una explicació sobre la visita, una galeria fotogràfica dels antics tallers, la localització de els mateixos i el calendari de visites, que es desenvolupen uns dijous predeterminats d’abril (dies 12, 19 i 26); maig (dies 10 i 24) i juny (dies 7, 14, 21 i 2).

 

 

Informació i Foto: http://www.gva.es

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint