Política

El secretari autonòmic de Transparència participa en la presentació del Datathon 2022 dedicat als ‘Reptes en un món canviant’

El secretari autonòmic de Transparència i Participació, Antoni Llorente, ha participat en la jornada de presentació de la segona edició del Datathon dedicat als ‘Reptes en un món canviant’, sessió en el marc de la celebració del Dia Internacional de les Dades Obertes el 5 de març, #OpenDataDay, iniciativa a la qual s’han sumat també diverses institucions i universitats.

 

En la sessió informativa han participat també el rector de la Universitat Politècnica de València (UPV), José Capilla; el director general de Transparència, Andrés Gomis; la directora general d’Indústria, Maria Empar Martínez; la tinenta alcalde de l’ajuntament de València, Elisa Valía; i la directora general de l’Observatori de Dades Obertes de la UPV, Antonia Ferrer.

 

El secretari autonòmic de Transparència i Participació, Antoni Llorente, ha explicat que amb aquesta jornada inaugural “arranquem la segona edició d’aquesta competició que, amb el lema d’enguany, no pot definir millor el moment que estem vivint en tota Europa”.

 

Després de la positiva experiència de la primera edició del Datathon, el secretari autonòmic de Transparència ha afirmat que “és realment impressionant tot el que es pot fer analitzant i agrupant les dades que són ací i que poden ser reutilitzats amb una finalitat concreta per a incorporar millores en la nostra societat”.

 

“Aquesta competició -ha continuat Antoni Llorente- tracta de plantejar solucions a diferents reptes i promoure la participació social en nous desafiaments que milloren el dia a dia de la ciutadania; un plantejament que ens anima a continuar treballant perquè les dades estiguen a l’abast de qui puga reutilitzar-los afegint valor”.

 

En aquest sentit, el secretari autonòmic de Transparència s’ha referit a la posada en marxa del ‘Laboratori de dades obertes’ de la Generalitat, “nou projecte en el qual treballarem els pròxims mesos amb l’objectiu de constituir un espai d’experimentació, producció i divulgació, a través del qual difondre i fomentar la cultura de les dades obertes, tant en la seua obertura com en la seua reutilització”.

 

Aquest projecte d’innovació, que segueix la metodologia dels laboratoris ciutadans, es durà a terme a través de la col·laboració amb Les Naus, el centre d’innovació de l’Ajuntament de València, i serà resultat d’un procés obert de disseny col·laboratiu que inclourà diversos agents i sectors socials.

 

L’Estratègia de Dades Obertes de la Generalitat, que ja està a punt de presentar-se per a la seua aprovació pel Consell, “establirà el full de ruta en la política de dades obertes, fent èmfasis en la innovació vinculada a les dades”, ha afegit Antoni Llorente.

 

Competició Datathon 2022

 

La jornada ha continuat amb una taula redona entorn de les dades obertes de l’àmbit del consum, el desenvolupament sostenible i la cultura amb responsables en aquests àmbits i amb una sessió de tancament amb informació pràctica sobre com participar en la competició. El torneig es desenvoluparà durant 2 mesos amb tallers que familiaritzaran als participants amb el maneig de les dades obertes, en tots els seus processos.

 

El plantejament de la nova edició del Datathon és que qualsevol persona major d’edat interessada en la gestió de dades se sume a la convocatòria i propose per equips, solucions a diferents reptes. Les àrees de treball enguany se centren en la producció i el consum responsable, medi ambient -en àmbits com l’agricultura, la gestió de residus o la transició energètica- i cultura. Els participants podran usar qualsevol set de dades, però es valorarà la reutilització o ús de dades proporcionades per les diferents plataformes institucionals de dades obertes.

 

Aquesta iniciativa, que compta amb la col·laboració de la Generalitat, està promoguda per l’Observatori de Dades Obertes i Transparència de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat d’Alacant (UA), la Càtedra PAGODA de la Universitat de València i la Universitat Miguel Hernández. Al seu torn, col·laboren la Càtedra de Governança de la ciutat de València, la Càtedra de Transició Energètica de la UPV, a més de les associacions ACICOM i Mesura a través de la Càtedra de Dades Obertes, Catedrades.

 

La primera edició d’aquesta competició va comptar amb la participació de 233 persones de tota Espanya, 37 equips i 6 projectes finalistes.

 

Categories i eines

 

La configuració d’equips es podrà realitzar fins a l’11 de març i la finalització i lliurament de projectes conclourà el 30 d’abril.

 

Hi haurà dues categories de premis entre les millors aplicacions presentades: una per a alumnat de grau, amb un premi de 750 euros i tres accèssits de 350 euros per equip, per cadascun dels reptes; i una altra per a alumnat de màsters, doctorat o persones en actiu en empreses o entitats, amb un premi de 500 euros i tres accèssits de 350 euros per equip, per cadascun dels reptes: producció i consum responsable, cultura i medi ambient (agricultura, residus, transició energètica).

 

L’equip avaluador dels projectes tindrà en compte l’impacte i importància del repte solucionat, la creativitat i innovació de l’aplicació, l’ús de les dades, l’adequació a la categoria del premi, el grau d’acabat aconseguit i la sol·licitud d’informació a l’administració.

 

Les persones inscrites en el Datathon participaran durant març i abril, al costat d’expertes i experts en la gestió de dades obertes, en cinc jornades amb 10 tallers que permetran donar a conéixer com tramitar la sol·licitud de recursos del portal de dades obertes a l’Administració, així com els processos de recol·lecció, integració, iniciació a l’estadística, visualització de dades, geolocalització de diferents tipus de dades, explotació de dades mediambientals, de consum responsable i de cultura, processament de llenguatge natural i a saber contar històries amb dades. A més, un equip d’estudiants voluntaris de l’associació MultiTEC de la UA tutoritzarà als participants i resoldrà els seus dubtes.

 

Tota la informació sobre el desenvolupament del Datathon: consultar ací

 

 

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint