Educació

El projecte de recerca Alifara promou la salut i la qualitat de vida dels habitants de l’entorn rural dels Ports

Personal investigador dels Departaments de Salut (DS) de Vinaròs i de Castelló, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) juntament amb la Universitat Jaume I de Castelló i la Mancomunitat Comarcal Els Ports han creat el projecte Alifara. La iniciativa té com a objectiu principal millorar la salut i la qualitat de vida dels habitants de les zones rurals de la comarca dels Ports.

La primera fase del projecte està adreçada a estudiar els factors socials, econòmics, relacionals i conductuals que caracteritzen aquestes poblacions rurals. D’aquesta manera es pretén determinar quines són les necessitats específiques per implementar, en una segona fase, accions locals de promoció de la salut dissenyades expressament per a aquestes poblacions objecte d’estudi.

«La nostra especialitat és la Medicina Familiar i Comunitària. Per tant, una part fonamental de la nostra tasca és treballar per millorar la salut comunitària i el medi rural és un entorn idoni per potenciar-la» exposa Nel·lo Monfort, metge de Vallibona, coordinador del Centre de Salut de Morella i promotor del projecte Alifara .

El projecte s’ha iniciat amb una recollida de dades relacionades directament i indirectament amb la salut comarcal a través d’una enquesta a càrrec de professionals en metodologies participatives i amb el grup promotor del Projecte Alifara, un grup de més de 30 professionals i membres de la ciutadania dels Ports. Així doncs, el disseny del qüestionari ha comptat amb la participació de la mateixa ciutadania i, finalment, s’han recollit dades de 1.400 individus d’aquest entorn rural, i la població total de la comarca és de 7.000 habitants.

Les preguntes del qüestionari estan relacionades amb hàbits a l’activitat física, l’alimentació, les xarxes socials més freqüents, els serveis, l’economia, el treball, el transport, la comunicació, la xarxa veïnal i de suport o els serveis de salut, entre altres.

Viola Cassetti, membre del Programa d’Activitats Comunitària en Atenció Primària (PACAP) i experta en Salut Pública i metodologies participatives, explica que l’objectiu d’aquest projecte és anar més enllà del que són purament les malalties i veure tots els altres factors que intervenen a la salut de les persones. En aquest sentit, els qui més saben són les mateixes persones que habiten en aquestes comunitats, per això és tan important involucrar-les i que sigui una qüestió participativa»

Actualment s’està avaluant el resultat dels qüestionaris i en la fase següent s’iniciarà un procés de recerca de solucions als problemes específics que les enquestes hagin identificat, en una acció conjunta entre els experts i la ciutadania afectada. Per això s’avaluarà quins són els recursos necessaris per millorar la qualitat de vida dels habitants de la comarca, tant en termes purament sanitaris com en altres qüestions.

El projecte Alifara ha estat guardonat per la Societat Espanyola de Medicina familiar i Comunitària de Medicina Rural com a millor experiència rural a la cinquena edició de les Jornades de Medicina Rural a Ourense. El projecte ha rebut 5.650€ a la II Convocatòria d’ajudes de R+D+ia Atenció Primària 2020 de la Fundació Fisabio.

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint