El pressupost més inversor de la Diputació de Castelló destinarà aquest any 13 milions a depuradores en els municipis de la província
El pressupost més inversor de la Diputació de Castelló destinarà en 2019 un total de 13 milions d’euros al manteniment i construcció de depuradores en els municipis de la província. Aquesta xifra de rècord torna a posar de manifest els tremends beneficis que suposa per als municipis de la província l’eficiència en la gestió aplicada pel president Moliner que comportarà una inversió històrica per millorar la qualitat de vida i les oportunitats en els 135 municipis de la província. Com a part d’aquest treball, el Govern Provincial construirà noves depuradores a Argelita, Matet, Pavies i Zorita a més del ja iniciat col·lector de Borriol, resolent la depuració d’aigües en aquests municipis. Un capítol que s’emmarca en el conveni d’infraestructures que manté amb l’Epsar per 5 milions d’euros i pel qual també contempla adequacions a Cabanes, Torre d’en Domenech, Llucena i Forcall.
El diputat delegat del Cicle Integral de l’Aigua, Juan Bautista Juan, ha posat en valor aquesta injecció de recursos “que faciliten la vida en els nostres pobles amb obres poc vistoses però fonamentals i prioritàries per als nostres ajuntaments com són les depuradores”.
És per això que el diputat ha posat èmfasi que “aquestes actuacions són aquestes obres que no es veuen, no estan en el nucli urbà, no criden l’atenció, però igualen les oportunitats de la gent que viu en un poble respecte dels quals viuen en una capital, i sobretot minimitzen l’impacte de la vida humana respecte de l’entorn en què vivim “.
Líder a aplicar l’eficiència hídrica en els pobles de la província
Amb aquesta històrica inversió en depuradores el Govern Provincial es consolida com el garant en l’aplicació de criteris d’eficiència hídrica en els municipis de la província impulsant iniciatives que redueixen el consum d’aigua alhora que optimitza la depuració de la que s’utilitza i l’aprofitament del rebuig per a ús agrícola a les prop d’un centenar de depuradores de municipis de menys de 5.000 habitants que manté. Precisament a aquest capítol de manteniment de les depuradores destinarà 5,8 milions d’euros.
Cal assenyalar que entre els diferents indicadors que apunten a l’aposta per la sostenibilitat de la Diputació figura que ha aconseguit, a través de les instal·lacions de sanejament i depuració d’aigües residuals que gestiona en els municipis menors de 5.000 habitants de la província, que els més de 6.000 tones de fangs produïts s’aprofitin íntegrament com a fertilitzant de qualitat en més de 180 hectàrees de terreny agrícola. Això és fruit dels treballs de control dels abocaments industrials al clavegueram i de la implicació dels ajuntaments implicats, amb la qual cosa s’ha evitat la presència de metalls pesants en els fangs i afavorit les seves bones propietats agrícoles.
Continuant amb aquestes millores, el diputat ha anunciat que “també hi haurà actuacions a Vilafranca, Xilxes, Vistabella i El Ballestar com a fruit del conveni de millores que mantenim amb l’Epsar. Totes elles actuacions molt importants per seguir consolidant la nostra tasca per la millor depuració d’aigües en els nostres pobles “.
Consolidant l’eficiència en la gestió per ser més útils a Castelló
L’abast d’aquests nivells d’inversió per part de la Diputació es corresponen amb l’objectiu últim de ser cada dia una Administració més útil a la província.
Amb 143.200.000 d’euros de pressupost per a 2019 passen de 17 milions a gairebé 55 d’inversió en tot just set anys, triplicant les inversions de la província i eliminant per primera vegada en la seva història el capítol de despeses financeres en haver liquidat tot el deute amb els bancs.
Informació i Foto: Diputació de Castelló