El Peset insisteix en la importància que l’asma estigui ben controlat a qualsevol edat i en millorar la qualitat de vida de la gent gran
L’Hospital Universitari Doctor Peset ha celebrat aquest dilluns el Dia Mundial de l’Asma (en 2019 es commemora el 7 de maig) amb un seguit d’activitats que s’han desenvolupat al vestíbul principal i que s’han enfocat principalment a informar i formar a la població sobre els símptomes, tractaments i factors agreujants d’aquesta patologia.
En les activitats s’ha volgut donar protagonisme a les persones amb aquesta malaltia, que han pres la veu per deixar missatges en els quals han reflectit què significa per a ells el control de l’asma.
Així, el Servei de Pneumologia de l’Hospital Universitari Doctor Peset ha instal·lat panells on s’han exposat de forma anònima les respostes, en què s’assimila el control de l’asma amb tenir qualitat de vida i tranquil·litat per realitzar les seves activitats diàries sense pensar que els pugui faltar l’aire.
«És fonamental que aconseguim controlar l’asma a qualsevol edat perquè no estem davant d’una patologia exclusiva de persones joves (alguns pacients debuten amb la malaltia a partir dels 65 anys). I tampoc és una malaltia banal, ja que, segons l’INE, el 2017 un total de 1.118 persones van morir a causa de l’asma a Espanya. No s’ha d’abaixar la guàrdia, cal conscienciar els pacients perquè segueixin els tractaments i consells mèdics «, ha assenyalat Eva Martínez Moragón, cap del Servei de Pneumologia de l’ Hospital Universitari Doctor Peset.
Tal com han explicat especialistes del centre valencià, aconseguir un bon control de l’asma contribuiria al fet que aquesta malaltia tan prevalent tingués les mínimes conseqüències entre la població afectada de totes les edats.
Pacients i familiars que han volgut participar en les activitats que ha organitzat aquest dilluns a l’Hospital Universitari Doctor Peset han estat informats per especialistes en pneumologia i professionals d’infermeria dels símptomes de l’asma, la seva tractaments, la seva prevenció i han rebut consells generals per prevenir la obesitat, el tabaquisme i altres tòxics ambientals.
A més, s’han realitzat proves diagnòstiques als voluntaris: espirometries per detectar problemes obstructius de la via aèria, ‘peak flow’ per conèixer el flux espiratori màxim o mesuraments d’òxid nítric en aire exhalat per valorar la inflació a la via respiratòria.
L’Hospital Universitari Doctor Peset s’ha unit també a la campanya #EnAsmaElCeroCuenta de la Fundació AstraZeneca en la qual participen més de 25 hospitals espanyols i que està avalada per la Federació Espanyola d’Associacions de Pacients Al·lèrgics i amb Malalties Respiratòries (FENAER).
Aquesta campanya nacional té com a objectiu visibilitzar la malaltia i conscienciar la població general i als pacients asmàtics sobre la patologia, enviant un missatge de suport a les persones que pateixen asma i ajudant-los a que millorin la seva qualitat de vida.
unitats especialitzades
L’asma és una malaltia inflamatòria crònica de les vies respiratòries que afecta aproximadament al 5% d’adults, especialment a dones. És una de les malalties respiratòries cròniques més comuns a tot el món.
La sensibilització a al·lèrgens és una causa freqüent d’asma i en moltes àrees contribueix potencialment a explicar entre el 65% i el 90% dels casos d’asma en la població de nens i adolescents. El 80% de pacients amb asma pateix també rinitis. Altres factors externs que contribueixen a desencadenar els símptomes són les infeccions víriques i l’exposició a irritants.
Tot i l’alta prevalença de l’asma, al voltant del 50% de pacients no està diagnósticado i entre un 60% i un 70% de diagnosticats no té ben controlada la malaltia.
A més, hi ha un grup de pacients asmàtics (menys del 5% del total) que té una malaltia molt greu que no s’aconsegueix controlar amb les estratègies de tractament habituals i que precisen ser avaluats en unitats especialitzades d’asma de manera individual.
L’Hospital Universitari Doctor Peset compta amb dues d’aquestes unitats especialitzades en asma greu que avaluen cada any a uns 200 pacients: una d’aquestes unitats està a càrrec del Servei d’Al·lergologia i ha rebut la certificació d’excel·lència de la Societat Espanyola d’Al·lergologia i Immunologia clínica (SEAIC); i l’altra està a càrrec del Servei de Pneumologia i compta amb l’acreditació d’excel·lència de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR).
Informació i Foto: Generalitat Valenciana