El Museu de les Ciències celebra la final de la sisena edició del concurs escolar ‘Acció pel Clima’
El Museu de les Ciències ha acollit la final i entrega de premis del concurs ‘Acció pel Clima’ convocat per sisè any consecutiu per la Ciutat de les Arts i les Ciències. El certamen, que s’adreça a estudiants de Primària, Secundària, Batxillerat o cicles de Formació Professional Bàsica i Grau Mitjà de tot Espanya, se celebra amb la col·laboració de Reciclamàs, Global Omnium, Avanqua i Power Electronics.
Durant la jornada, els 48 equips finalistes han presentat els seus treballs al jurat i també al públic general al Carrer Major del Museu de les Ciències, ja que el certamen és de lliure accés i es fa com a fira científica amb la mostra física del projecte i l’exposició verbal per part de cada equip.
El 2026, el concurs ha comptat amb la participació de més de 360 estudiants inscrits distribuïts en 72 equips, dels quals més de 240 alumnes organitzats en 48 equips han arribat a la final del Museu de les Ciències.
Premis 2026
A la categoria ‘Mans a l’obra. Al rescat del planeta’ per a segon cicle de Primària i que planteja el disseny i la construcció d’un element, mecanisme, maqueta o artefacte amb materials reciclats, ha resultat guanyador l’equip del Col·legi Engeba amb el seu projecte ‘Resorgint de les catàstrofes de València’.
El segon premi en aquesta categoria ha reconegut el projecte ‘Menudes accions canviïn el món’ de l’equip del Col·legi Misericòrdia. El tercer premiat ha estat per al grup d’estudiants del Col·legi Vilavella amb el treball ‘Vilavella 2’.
Estudiants del CEU Sant Pau de Moncada de tercer cicle de Primària i el seu projecte ‘El sospir de la Terra’ han guanyat el primer premi a la categoria ‘Consum responsable contra el canvi climàtic’ que premia el disseny i muntatge d’un experiment o artefacte relacionat amb l’eficiència energètica o l’aprofitament adequat de l’aigua. El segon premi en aquesta categoria ha premiat el projecte ‘L’aljub del futur’ d’un equip del Col·legi Hermes, mentre que el tercer premi ha estat també per a un equip del CEU Sant Pau de Moncada gràcies al seu treball ‘Aire ecofrío’.
El grup de Secundària del col·legi Sant Antoni de Pàdua II de Catarroja amb el seu projecte ‘Arrels que uneixen’ han obtingut el primer premi de la categoria ‘Accions d’implicació social’ sobre el disseny i la difusió d’accions perquè els estudiants prenguin consciència i siguin part activa de la conservació del medi ambient. El segon premi ha estat per a l’IES Arabista Ribera amb el projecte ‘L’ús del mòbil i el medi ambient’ i el tercer guardonat ha estat per a l’IES Alfabegues amb el projecte ‘Birdbnb’.
El projecte ‘Patobot: Robot intel·ligent per a un cultiu d’arròs sostenible’ realitzat per estudiants del Col·legi Luis Vives ha estat guanyador del primer premi a la categoria ‘Programant la sostenibilitat’ sobre el disseny i muntatge d’un projecte STEM per mostrar algun aspecte relacionat amb el medi ambient i la sostenibilitat. El segon premi ha estat per a l’equip del col·legi Julio Verne amb el treball ‘Sistemes d’escombraries intel·ligents’ i el tercer premi per al col·legi Sant Josep de la Muntanya-Cheste Pizarro amb el seu projecte ‘Rain SJM’.
A la categoria ‘Ecoauditoria de l’aigua’, que es realitza en col·laboració amb Global Omnium, el primer premi ha estat per a l’equip de l’IES Balears i el seu projecte ‘Eco 8’, amb una menció especial per als estudiants del Col·legi Argos.
Per cada categoria, els premis per al centre escolar són 500 euros per al primer, 400 euros per al segon i 200 euros per al tercer, a més d?entrades al Museu de les Ciències per als integrants dels equips guanyadors.
Informació i Foto Generalitat Valenciana