El Museu de Belles Arts d’Alacant fa història a la província amb una exposició monogràfica de Salvador Dalí

La Diputació d’Alacant ha inaugurat aquest matí l’exposició ‘Dalí-Metamorfosis’ enmig d’una gran expectació que ha reunit al Museu de Belles Arts nombrós públic i autoritats. La mostra, que inclou més de 230 obres, es podrà visitar fins al proper 5 de maig.

El president de la Diputació d’Alacant, Toni Pérez, ha inaugurat la nova proposta que reuneix per primera vegada a Alacant una “selecció excepcional de la prolífica producció d’un dels màxims referents del surrealisme al món”. A més, com ha puntualitzat Pérez, “l’estudiat disseny expositiu de la mostra ens apropa a la semblança d’aquest singular artista, facilitant la comprensió i, per tant, contribuint a incrementar l’admiració que ja desperta la seva obra”.

Toni Pérez ha posat èmfasi que es tracta d’una ocasió única per a la província i ha agraït “l’aliança establerta entre la Diputació, a través del MUBAG, i diferents institucions, centres culturals i propietaris de col·leccions privades que han prestat obra per materialitzar aquest projecte i mostrar-nos el virtuosisme i la multidisciplinarietat de Dalí“. Així mateix, el president ha recordat que aquesta proposta coincidirà en el temps amb la celebració del Centenari del Primer Manifest Surrealista de 1924, els actes commemoratius dels quals es duran a terme l’any que ve.

L’esdeveniment també ha comptat amb la presència del diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro, la diputada d’Arquitectura, Carmen Sellés, la regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, Nayma Beldjilali, el director del MUBAG, Jorge Soler, i el comissari de l’exposició, Óscar Carrascosa, així com la vicerectora de Cultura de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, Asunción Amorós, i la directora de la Fundació Fran Daurel -que n’ha prestat algunes de les peces-, Adelín Torres, entre d’altres.

Durant la seva intervenció, Jorge Soler ha explicat la complexitat del muntatge, que ha necessitat mesos d’intensos preparatius, i “ha estat un repte que hem dut a terme amb moltíssima il·lusió per mostrar una selecció que inclou obres que han estat exposades en comptades ocasions ”.

Com ha recordat Soler ‘Dalí. Metamorfosi’ ha estat possible gràcies a la implicació d’un gran equip professional ia la cessió temporal d’obres per part de centres com la Fundació Maria José Jove- el Museu de Montserrat -l’Abadia de Montserrat farà mil anys el 2024- o la Fundació Amyc -Fran Daurel, entre altres. A més, ha estat fonamental la col·laboració del Museum of the City of New York, la British Library o la Fundació Arxiu Manuel de Falla.

Així mateix, i com a nexe d’unió amb la província, la mostra inclou una sèrie de fotografies del 1973 en què es pot apreciar l’artista amb la periodista establerta a Alacant, Pirula Arderius, que el va entrevistar en alguna ocasió per al Diario Información.

‘La Belleza oculta’ és el títol de la primera de les quatre seccions que componen l’exposició i inclou els olis Madonna amb Rosa Mística i Las pirámides de Gizeh. El segueix “Dalí inèdit. Els dibuixos de l’Abadia de Montserrat integrada per un conjunt de 25 dibuixos donats al monestir català per Josefina Cusí, filla de l’oncle i protector del pintor, Joaquim Cusí. En aquest apartat es podran veure obres com Estudi per a figures ficades al llit o Estudi per a composició cubista, així com el famós retrat del seu pare, Retrat del pare de l’artista, juntament amb un altre dels seus dibuixos més coneguts, el Retrat de María Carbona , procedent de la donació Josep Sala i Ardiz. Algunes obres es veuran amb llum tènue per indicació dels tècnics de Conservació i per evitar danys.

L’estreta relació de l’artista amb la literatura queda reflectida a la tercera secció a partir del text Alícia al país de les meravelles de Lewis Carroll amb obres com a gravats de La Divina Comèdia de Dante Alighieri i dels amors de Casandra de Pierre de Ronsard o les inspirades en El Barret de Tres Pics de Manuel de Falla. Finalment, l’apartat ‘La moda i l’art efímer’ oferirà una visió de l’interès de l’artista per aquesta disciplina que es manifesta en nombroses obres, especialment a l’oli sobre llenç sense títol en què Dalí fa una mirada a Vogue, creat a 1943.

Informació i Foto: Diputació d’Alacant

noticiesdigitals

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d