El llenguatge universal de Xu Bing s’instal·la al Centre del Carme
Qui no conegui el sistema d’escriptura inventat per Xu Bing pot pensar que la bandera ‘Art for the people’ està escrita en xinès, quan en realitat cada grafia xinesa és una paraula escrita en anglès amb lletres del nostre alfabet. La bandera diu: «Art for the people, va dir el President Mao». Xu Bing juga amb l’engany, amb el que sembla i no és per fer una crítica en clau d’humor, una crítica vetllada, a la política xinesa ia les seves tradicions.
Aquesta gegantina banderola exposada al MoMA de Nova York i al Victoria & Albert Museum de Londres corona la sala Ferreres-Goerlich, que acull algunes de les obres més emblemàtiques de Xu Bing (1955, Chongqin, Xina) a més de creacions expressament per al centre del Carme.
Amb una dilatada carrera i amb obra en els més importants museus del món Xu Bing (1955, Chongqin, Xina) ofereix al Centre del Carme Cultura Contemporània de València la seva primera gran exposició a Espanya.
La mostra ha estat presentada aquest matí pel director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat per la comissària de la mostra, Marta Millet Moreno.
Pérez Pont ha destacat «la conjunció que hi ha entre el Centre del Carme, com a espai que uneix patrimoni històric i art contemporani amb l’obra de Xu Bing, barreja de tradició i modernitat».
El director del Centre del Carme ha afegit que «la llengua, senyal d’identitat d’un poble, pot constituir també una frontera. L’obra de Xu Bing és crítica, és humor però també és, des d’un profund respecte a la tradició xinesa, una invitació a descobrir la seva cultura, a través de la seva llengua «.
«Xu Bing, converteix la Sala Ferreres en un temple de la cultura xinesa, sense fronteres, amb escriptures sagrades que no diuen res i amb dibuixos que diuen molt. En la seva recerca per trobar el llenguatge universal Xu Bing ens presenta el primer llibre escrit única i exclusivament per emoticones que avui en dia tots podem entendre «ha assenyalat Pérez Pont.
Marta Millet per la seva banda ha explicat que «totes les obres de Xu Bing posseeixen un fort component social, tot i que, potser, l’espectador no sempre s’evidenciï d’això; de la mateixa manera que l’humor, que també està latent en el seu treball. Ell transporta les seves vivències a la seva producció artística, on art tradicional i art conceptual van intrínsecament units «.
Fins avui, l’artista ha seguit desenvolupant la idea d’un nou llenguatge, fent-ho encara més accessible a un major nombre de persones, independentment de les seves bagatges lingüístics. Com a continuació de la seva clàssica obra ‘Book from the Sky’, l’artista presenta, en aquesta exposició, una nova novel·la gràfica, ‘Book From The Ground’, composta íntegrament de símbols i icones que s’entenen universalment, una història llegible sense paraules.
Relat de 24 hores en la vida de Mr. Black
‘Book From The Ground’ (el ‘Llibre de la Terra’) composta per més de 8.000 icones, és una història sense paraules, un relat de 24 hores en la vida de Mr. Black. Amb aquest altre sistema encara més universal, sense lletres ni caràcters, Xu Bing fa possible que el seu llibre es pugui llegir, sense que els coneixements idiomàtics del lector suposin un impediment per a la seva comprensió.
Igual que tota la producció de Xu Bing l’exposició del Centre del Carme està muntada d’una manera molt didàctic, convidant l’espectador a participar-hi. D’aquesta manera, enmig d’una recreació del que va ser el seu estudi en el que va escriure el llibre, s’han instal·lat dos ordinadors perquè el públic pugui escriure el seu propi relat transformant-lo en emoticones. Les seves publicacions quedaran gravades de manera que l’artista podrà després conèixer-les.
Marta Millet ha explicat que «Xu Bing tenia 11 anys quan va esclatar la Revolució Cultural al seu país i, igual que els seus coetanis, va haver d’aprendre tots els nous caràcters simplificats. Potser és per aquesta raó que la problemàtica del llenguatge ocupi una part important del seu treball. El seu art és tan complex com la seva formació. Els grans canvis culturals i polítics viscuts en la seva infància i joventut es veuen reflectits en les seves obres «.
En una de les subsalas de Ferreres es mostra la seva primera gran instal·lació Book From The Sky, (1987-1991). La instal·lació és com un temple dedicat a una llengua sense sentit. Llibres, rotllos i panells, amb milers de caràcters xinesos gravats en paper, conviden a la lectura; la qual és impossible, ja que tots i cadascun han estat inventats per l’artista. No hi ha cap significat. Gran ironia, les aparences i el descobriment del que, en realitat, és. Primer va ser aclamada com una de les creacions més significatives de l’anomenat grup New Wave o del Moviment del ’85, però després de l’incident a la plaça Tiananmen va ser percebuda com una obra fútil i banal.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana