El Consorci de Museus promou la inclusió social a través de tres noves convocatòries de projectes artístics
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, coincidint amb el Dia Internacional de les Persones amb Diversitat Funcional que se celebra aquest dilluns, llança la convocatòria ‘Lugar común. Producció artística en centres ocupacionals’. A més s’ha posat en marxa la segona edició de dues convocatòries més de perfil social: ‘Reset. Relectures de gènere i multiculturalitat’ al Museu d’Art Contemporani d’Alacant i al Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni de Vilafamés, i “Altaveu” per a projectes d’inclusió i cohesió social al Centre del Carme Cultura Contemporània de València.
El Consorci de Museus entén la mediació cultural com una pràctica que s’estén en diferents contextos no només des de la perspectiva del museu sinó també des de l’àmbit de l’escola i de l’àmbit social. Aquestes tres convocatòries -‘Lugar común’, ‘Reset’ i ‘Altaveu’- se centren en el potencial de l’art com un vehicle d’expressió, però també com una eina de transformació social, d’aprenentatge, d’inclusió i de visibilitat.
En aquest sentit, el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que “llancem la segona edició de les convocatòries ‘Reset’ i ‘Altaveu’ i incorporem una altra de nova, ‘Lugar común’, amb la qual es pretén activar processos de treball que afavorisquen l’apoderament i la participació de les persones usuàries dels centres ocupacions, per a garantir el seu accés a la cultura i pels beneficis que aquesta té per al desenvolupament i la integració social d’aquestes persones”.
Pérez Pont ha insistit en la importància de l’accés a la cultura de tota la ciutadania, “per això estem treballant en una mediació cultural professionalitzada d’acord amb les noves pedagogies que imperen en l’actualitat”.
Les tres convocatòries de perfil social suposen una inversió de 113.800 euros amb què el Consorci de Museus posarà en marxa un total de 16 projectes artístics dirigits a promoure la inclusió social, la igualtat i el desenvolupament d’una museologia més inclusiva i crítica. El termini de presentació de sol·licituds, per a les tres convocatòries, finalitzarà el 7 de febrer.
‘Lugar común’
La convocatòria ‘Lugar común’ per a projectes de mediació cultural és el resultat de la mesa de treball sobre la implementació de millores en els centres ocupacionals de la Comunitat Valenciana que durant un any s’ha dut a terme des del Consorci de Museus en col·laboració amb l’associació In-Arte.
En aquesta mesa de treball han participat diferents agents socials i culturals; a més de la presidenta d’In-Arte, Pilar Ortí, i el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, van estar presents la regidora de Serveis Socials de l’Ajuntament de València, Consol Castillo, el director general de la Diversitat Funcional de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Antonio Raya, la psicòloga Sonia Martínez i l’artista visual Ernesto Casero, entre altres.
La finalitat d’aquesta convocatòria és proporcionar una via perquè mediadores i mediadors culturals, artistes visuals, músics i professionals de les arts escèniques desenvolupen un programa de treball amb persones usuàries de centres ocupacionals valencians.
Se seleccionaran sis projectes que vagen encaminats a afavorir l’apoderament, la integració i la inclusió de les persones usuàries d’aquests centres mitjançant els processos artístics.
Podran optar a la convocatòria creadors i creadores, dels àmbits visual, musical o escènic, a títol individual o col·lectiu, sense límit d’edat. Almenys la mitat dels projectes correspondran a persones amb lloc de naixement o residència en les comarques valencianes.
Els resultats dels projectes es presentaran de manera conjunta en una de les sales que formen part del Consorci de Museus a la Comunitat Valenciana.
S’estableix una dotació econòmica total de 35.000 euros (6.000 euros para cada un dels projectes, dels quals 4.800 euros són honoraris i 1.200 euros són per a despeses de producció).
‘Reset’
A fi de reforçar el principi d’igualtat en l’àmbit de la cultura i de la creació artística, l’objecte d’aquesta convocatòria és seleccionar dos projectes, un per a cada un dels museus participants, que oferisquen una perspectiva de gènere i atenguen la diversitat cultural de les col·leccions del Museu d’Art Contemporani d’Alacant-MACA i del Museu d’Art Contemporani de Vilafamés-MACVAC per a avançar cap a una museologia més inclusiva i crítica.
Poden optar a la convocatòria investigadores o investigadors, educadores o educadors i mediadores o mediadors culturals, a títol individual o en col·lectius.
S’estableix un dotació total d’11.800 euros (5.900 euros a cada un dels projectes, dels quals 3.500 euros són honoraris d’autoria, 2.000 euros van destinats a despeses de material i fins a un màxim de 400 euros són per a despeses de viatge).
‘Altaveu’
La convocatòria ‘Altaveu’ és una iniciativa del Consorci de Museus per a donar visibilitat a propostes de caràcter social que fomenten el treball en xarxa amb la ciutadania, amb la qual cosa obri la porta a un altre tipus d’accions culturals, basades en el treball comunitari i col·laboratiu.
Amb aquesta convocatòria es busca donar suport a treballs sense ànim de lucre que promoguen l’interés per la cultura, la participació i l’activació social i que, a més, puguen ser socialment dinamitzadors.
Els projectes disposaran de la sala Contraforts del Centre del Carme de València, durant un mes, per a dur a terme les accions de visualització d’aquests. Podran, a més, itinerar a altres centres d’Alacant i Castelló.
Se seleccionaran huit projectes, almenys la meitat per a persones amb arrelament en el territori valencià. Poden optar a la convocatòria col·lectius, entitats o agents socials, a títol individual o en col·lectius.
S’estableix una dotació total de 32.000 euiros (4.000 euros per a cada projecte, dels quals es destinaran 3.000 euros per a producció i 1.000 euros per a l’exposició).
Informació i Foto: Generalitat Valenciana