El Consorci de Museus presenta els resultats dels residents de Praga i Santiago de Xile de Cultura Resident després de la seua estada a València

El Centre del Carme va presentar en la jornada d’ahir, dijous 28 de juliol, els treballs resultants de l’última edició internacional de Cultura Resident. Aquesta iniciativa sorgeix gràcies a les sinergies del Consorci de Museus amb el Centre Cultural d’Espanya a Santiago de Xile i la MeetFactory a Praga.

En finalitzar les residències, es realitzen les trobades Open Studios pensades com una presentació efímera, on les persones residents mostren els seus processos de treball mitjançant instal·lacions, activacions i altres formalitzacions en què mostrar resultats o aproximacions desenvolupats durant la seua estada dins del programa.

Els de Máximo Corvalán-Pincheira (Santiago de Xile) i de Max Lysáček (Praga) es tradueixen en els dos últims treballs a presentar-se al públic de la convocatòria 2021 de Cultura Resident; d’un total de 16 projectes seleccionats. En l’actualitat ja està en marxa la nova edició d’aquest 2022 amb un total de 15 propostes previstes per a desenvolupar-se a partir del mes de setembre.

“Els Open Studios són el resultat final de tot el treball dels nostres residents sota el paraigua de Cultura Resident. Des que vam iniciar el recorregut d’aquest programa en el 2017, cada any proporcionem espai, temps i recursos a les creadores i creadors per a desenvolupar els seus treballs. A més de les residències a escala nacional, també activem el territori fora de les nostres fronteres, fomentem les relacions internacionals amb l’acollida dels residents estrangers i projectem els nostres artistes en les residències de Praga i Santiago de Xile”, ha assenyalat el director del Consorci de Museus i del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont.

Máximo Corvalán-Pincheira. ‘Confrontar’

La investigació de Máximo Corvalán s’ha realitzat a València, per mitjà d’onze entrevistes a diversos actors de l’Àfrica subsahariana i de l’Amèrica Llatina, amb què es busca visualitzar les persones d’altres localitats com a veïns en aquest únic planeta.

En particular, es tracta d’entrevistes orientades a aprofundir la idea del viatge a través de llocs naturals que actuen com a extrems, com a fronteres, com a verdaderes proves per a arribar a accedir al món globalitzat.

“En el temps que he estat a la ciutat, ha sigut possible constatar els diversos anuncis de la falta d’aigua i les altes temperatures a Europa, que visualitze com altres migracions que no és possible detindre construint murs fronterers. ‘A priori’ sembla que no hi tenen relació, però si u fa una anàlisi en profunditat, és possible visualitzar la sobreexplotació dels recursos, sobretot en el sud global, per a mantindre els estats de benestar en l’anomenat ‘primer món’. Si bé fins fa unes dècades semblava que només afectava les zones que abasteixen, hui sí que pareix que ens afecta tots. Això és un símptoma, que ens convida a posar-nos d’acord en com viure junts”, indica Máximo Corvalán.

Max Lysáček. ‘Live in the Laboratory: Solarpunk Thinking as a Safe Space’

En aquest projecte, així com en la seua trajectòria recent, Max se centra en l’escala entre l’acceptació utòpica i distòpica de possibles formes de vida, que sovint transcendeixen els límits de la comprensió tradicional dels organismes i els mons humans. Per a fer-ho ha utilitzat una sèrie d’estructures o escultures realitzades a través de moltes exploracions a la perifèria de València, en les quals només s’han utilitzat materials reciclats o elements de vegetació que creixen en aquestes zones.

“La instal·lació, creada durant la meua residència a València, simula l’ambient combinat d’un laboratori botànic i un refugi de descans. Els mesos que vaig passar explorant els voltants d’una ciutat estrangera finalment em van inspirar a adoptar nous enfocaments per a treballar amb materials locals. El concepte d’investigació original del projecte s’amplia per a incloure elements d’arquitectura que es relacionen amb el seu entorn natural. L’objecte central de la investigació va ser la flor ‘Callisia fragrans’, que va volar cap a mi des de la República Txeca i que no és només un ésser viu ornamental o domèstic, sinó que se li atribueixen tota una gamma d’efectes i usos relacionats amb el cos. Des del tractament d’al·lèrgies; reumatismes; malalties cardiovasculars, oculars i infeccioses, fins a l’acció antiinflamatòria”, assenyala Max Lysáček.

Sobre Cultura Resident

Impulsat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) l’any 2017, Cultura Resident és un dels programes més grans i d’abast a escala nacional, dirigit a agents vinculats a la creació contemporània. El programa dona suport a propostes d’experimentació, mediació i innovació en l’àmbit de la creació i la producció intel·lectual i artística que estiguen en via d’investigació i requerisquen un impuls per a produir-les, o que treballen en contextos o comunitats específiques.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

noticiesdigitals

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: