El Consorci de Museus fa valdre l’obra de l’artista valencià Vicente Martínez amb l’exposició ‘Pulsions saldades’

El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, juntament amb el president de la Fundació Chirivella Soriano, Manuel Chirivella Bonet, i el comissari de l’exposició, Álvaro Terrones, han presentat aquest matí, a la Fundació Chirivella Soriano, l’exposició ‘Vicente Martínez. Pulsions saldades’.

Coproduïda pel Consorci de Museus i la Fundació Chirivella Soriano, es tracta d’una retrospectiva de l’obra de Vicente Martínez (Quatretonda, la Vall d’Albaida, 1934) que comprén des de la seua faceta com a pintor, dibuixant, portadista o cartellista, després del seu pas per l’Escola de Belles Arts de Sant Carles, fins a la seua especialització —durant la dècada dels 80 i fins a l’actualitat— com a escultor. Un viatge per la seua vida i obra que podrà visitar-se en l’espai del carrer Valeriola, a València, fins al pròxim 25 de setembre. L’última vegada que l’artista valencià va exposar al públic va ser en 1998 a la galeria Cànem de Castelló.

“Des del Consorci de Museus treballem per potenciar nous relats de l’art valencià i, en aquesta ocasió, juntament amb la Fundació Chirivella Soriano, recuperem la presència de l’artista Vicente Martínez, després de més de dues dècades sense exposar. Aquesta mostra ofereix un interessant recorregut per la seua vida i obra i inclou peces de les diferents disciplines que ha treballat al llarg de la seua trajectòria i que des de fa dècades crea en el seu taller de la localitat castellonenca de Soneja”, assenyala José Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus.

“El reconeixement de l’obra i la trajectòria d’un artista valencià torna, una vegada més, a ser l’eix central que fonamenta la col·laboració entre el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la nostra fundació. Reconéixer implica tornar a fer valdre una cosa oblidada, però no per això sense importància. Reconéixer és tornar, i tornar també és una forma d’arribar. Potser aquesta exposició siga una oportunitat per a conéixer millor l’obra de Vicente Martínez i un dèbit irrenunciable per a aquells que considerem l’art com un plus necessari en el nostre quasi sempre monòton discórrer vital”, indica el president de la Fundació Chirivella Soriano de la Comunitat Valenciana, Manuel Chirivella Bonet.

“L’exposició de Vicente Martínez és una experiència vital, el viatge d’un explorador; un reflex de l’obra cinematogràfica d’Akira Kurosawa, Dersu Uzala. Igual que l’indígena, el nostre particular explorador valencià, des del seu taller a Soneja, Castelló, ha aprés tot el que havia de saber, i té tot el que necessita tindre”, comenta el comissari de l’exposició, Álvaro Terrones.

“Per a l’explorador, relativitzar és clau. Els éssers grans no es preocupen d’assumptes xicotets. Observant l’obra, percebent el ‘fet artístic’, l’operativitat que, al seu dia, va donar forma a l’escultura i sentint la capacitat per a poetitzar d’aquest artista, es revela com som de xicotets i com és de gran l’exposició, i percebre-ho com a tal ens ha fet dignes d’això. Ens capacita per a véncer el terror, com deia Ernst Fischer: la funció de l’art és véncer el terror”, afig.

Vicente Martínez

La determinació eclèctica de Vicente Martínez el porta a expandir les possibilitats de l’art, tensant i superposant entre si diverses disciplines al llarg d’aquestes últimes dècades. Des de la localitat castellonenca de Soneja, ha desenvolupat la seua activitat escultòrica de caràcter experimental, partint d’una profunda investigació dels materials, els volums i les formes. Peces dotades de ritme i moviment a partir d’una disposició harmònica.

Amb voluntat interdisciplinària, afig el camp escultòric a la seua potència productiva. Aquesta pulsió creativa es caracteritza per l’apassionament pels materials crus, amb polígons de paper gros doblegats sobre si, varetes de metall manipulades que s’encreuen o discorren en paral·lel, traços espacials, línies i peces de ferro les ombres de les quals diagramen, sobre plans de fusta, la trajectòria de la seua òrbita. Suggerint una catarsi politècnica, percebuda en tot moment en acció.

En els seus projectes, durant els primers estadis del procés de creació, Vicente Martínez desenvolupa un sistema propi per a compondre, encaixar i idear l’escultura. D’aquesta original manera de fer maquetes es deriven tres factors que, des de llavors, caracteritzaran la seua obra: l’element lúdic o de divertiment, el factor cinètic o mòbil i l’extrema complexitat en les composicions. Són les tensions resoltes de manera creativa les que componen el tema d’aquest projecte i l’exposició mateixa és l’última pulsió d’aquest artista pendent per saldar.

Per a més informació, consulteu en el Consorci de Museus

 

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

noticiesdigitals

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: