El Consell ratifica el model de contracte programa per al finançament dels serveis socials municipals
El Ple del Consell ha conegut un informe sobre el model de contracte programa que permetrà l’aplicació d’aquest instrument de coordinació i finançament dels serveis socials d’atenció primària, que comença a aplicar-se en 2021, i que permetrà oferir un finançament estable a les entitats locals i ordenar el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
El model és un pas més en l’aplicació de l’decret de coordinació i finançament de l’atenció primària dels serveis socials, recollit en la Llei de serveis socials Inclusius, i que regula les ràtio i la composició homogènia dels serveis d’atenció primària, de manera que es garanteixi la universalitat de l’servei.
Aquest decret desenvolupa la Llei de Serveis Socials Inclusius, en aquella part que ve a dotar el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials d’una actuació coordinada entre les diferents administracions públiques i d’un exercici coordinat de les seves respectives competències i atribucions, i de les seves responsabilitats en matèria de finançament.
D’aquesta manera, el que es busca és donar estabilitat al model de serveis socials que s’ha impulsat des del Consell, a través de la Llei de Serveis Socials Inclusius, i que ha suposat multiplicar per cinc les plantilles dels equips que atenen la ciutadania, i que gestionen ajudes tan importants com la renda valenciana d’inclusió o la dependència, que tenen la seva porta d’entrada als ajuntaments.
Aquest instrument consolida als serveis socials com la quarta pota de l’Estat de Benestar, ja que compromet per primera vegada els pressupostos públics durant quatre anys, de manera que el 2021 s’invertiran, només a través de l’contracte programa, més de 180 milions d’euros per al sosteniment de el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, garantint el finançament estable de més de 3.000 professionals de l’atenció primària.
En el primer any d’aplicació de l’contracte programa està prevista la signatura d’al voltant de 300 contractes programa, dels quals més de 200 seran impulsats des de la Generalitat i la resta des de les Diputacions.
El contracte programa
El contracte programa és un conveni interadministratiu i plurianual, d’ús preceptiu per a totes les administracions que constitueixen el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, convertint-se en un instrument d’ordenació i finançament de el sistema, que regula la col·laboració financera entre la Generalitat i les entitats socials .
Aquest conveni permet homogeneïtzar, consolidar drets per a la ciutadania i garantir la prestació de serveis socials de forma continuada, ja que trenca amb la subvenció anual i genera una fórmula nova i innovadora en el conjunt de l’Estat espanyol.
Aquest mecanisme regula el finançament a quatre anys per part de les tres administracions que financen el Servei Públic Valencià de Serveis Socials, i que són la Generalitat, les diputacions i les entitats locals (ajuntaments i mancomunitats).
El contracte programa permet generar un sistema homogeni a tot el territori, no només en la part de finançament, sinó també la recollida de dades, i els indicadors de funcionament de l’atenció primària de forma unificada i garantint així la millora de forma contínua de sistema .
Informació i Foto: Generalitat Valenciana