El Consell planifica 264 obres a centres educatius amb una ampliació del Pla Edificant de 700 milions d’euros
El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que el Consell aprovarà aquest divendres l’ampliació en 700 milions d’euros de la dotació del Pla Edificant per fer 264 actuacions en centres educatius de la Comunitat Valenciana.
Així ho ha manifestat durant l’acte de presentació de les actuacions que es duran a terme en infraestructures escolars, on també ha assistit la consellera d’Educació, Cultura i Esport, Raquel Tamarit, i el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España. L’acte s’ha celebrat a la nova secció d’Educació Secundària de l’IES Clot del Moro d’Algímia d’Alfara, que ha suposat una inversió de 4,7 milions d’euros també inclosa al Pla Edificant.
Durant la intervenció, el president ha destacat que l’objectiu prioritari del Consell és «garantir la igualtat d’oportunitats», cosa que passa per oferir una educació de qualitat, que inclou posar a disposició dels escolars «el millor espai» i valorar la tasca educativa del personal docent.
Així mateix, ha assegurat que «sense educació no hi ha cohesió social ni cohesió territorial» i ha assenyalat que oferir les millors condicions també suposa arrelar els joves al seu territori.
Ximo Puig ha explicat que, amb l’ampliació de la dotació econòmica, el pla Edificant arribarà als 1.700 milions d’euros fins a l’any 2029, cosa que permetrà renovar «més del 70% de l’arquitectura educativa valenciana».
De la mateixa manera, s’ha referit a la contribució del pla a accelerar el procés de construcció dels nous centres que impartien les seves classes a barracons de manera estructural i on estudiaven 8.000 nens i nenes, així com a l’aliança entre ajuntaments i la Generalitat per a la seua execució.
Cal destacar que la nova inversió de 700 milions d’euros se suma als 1.000 milions que la Generalitat ha destinat, entre el 2018 i el juny del 2022, a 671 actuacions que han permès millorar les infraestructures educatives.
En concret, entre les actuacions previstes hi ha 255 obres que suposaran una inversió de 461 milions d’euros, de les quals 25 es realitzaran a la província de Castelló, 64 a Alacant i 166 a València. Aquestes actuacions atenen noves sol·licituds dajuntaments que la Conselleria dEducació ja ha acceptat.
Nou impuls a la FP
En el transcurs de l’acte, el president s’ha referit a l’aposta del Consell per donar un nou impuls a la Formació Professional valenciana com una via directa a l’ocupació de qualitat, i ha assegurat que aquesta formació constitueix un pilar fonamental per a la reindustrialització de la Comunitat Valenciana.
En aquest sentit, el Pla Edificant contempla la construcció de 6 nous centres Centres Integrats Públics de Formació Professional a Castelló de la Plana, Vila-real, Gandia, Dénia, Sant Joan d’Alacant i Guardamar del Segura, per a la qual cosa se’n destinarà 90 milions d?euros. Es tracta d‟una mostra més de l‟aposta del Consell per modernitzar la FP valenciana amb noves infraestructures, l‟ampliació de l‟oferta educativa il‟adaptant de la formació a les necessitats del sector productiu de cada entorn.
Per acabar, s’ha previst destinar 147 milions d’euros a altres actuacions que es puguin autoritzar en un futur, entre les quals es preveu la construcció dels tres nous conservatoris de Castelló de la Plana, amb una inversió de 28 milions d’euros.
Educació de qualitat
Per part seva, la consellera d’Educació, Cultura i Esport, Raquel Tamarit, ha assegurat que des del Consell “no fem promeses de fum, el Botànic sempre ha construït. Ens remangem, actuació a actuació”, de la mateixa manera que ha assenyalat que no sempre les tramitacions de licitacions d’obres es realitzen “tan àgils com voldríem”, encara que tots els ajuntaments i les comunitats educatives que ho necessitin “mantenen reunions amb nosaltres per resoldre , buscar solucions a casos i tirar endavant tot allò que cal”.
Tamarit ha assenyalat que a més de construir els centres que van néixer a barracons «sense projecte d’antics governs», la Conselleria ha arreglat i ampliat molts altres centres. “Creiem fermament a l’educació pública i de qualitat, i per dur-la a terme són fonamentals els espais on es desenvolupen els projectes educatius. I això estem fent en molts casos amb els ajuntaments”, ha afegit la consellera d’Educació.
“Els centres educatius que ja hem construït, els que estem construint i els planificats per al futur estan dissenyats per ser espais humanitzats i adaptats a cada entorn i hem inclòs nous paràmetres obligatoris alineats a factors també imprescindibles: la inclusió, la coeducació i l’eficiència energètica”, ha continuat Tamarit.
Finalment, la consellera ha realitzat un balanç de les actuacions en infraestructures educatives escomeses des del 2015, i ha explicat que s’han executat 352 grans actuacions, tant directament des de la Conselleria com a través de l’Edific, de les quals 46 a Castelló, 156 a València i 150 a Alacant. D’aquestes actuacions, 39 han consistit en la construcció de centres nous.
A més, actualment la Conselleria té 157 obres en marxa, de les quals 18 a Castelló, 79 a València i 60 a Alacant. Totes aquestes actuacions, tal com ha apuntat la consellera, han generat més de 12.700 llocs de treball directes i indirectes al sector de la construcció, cosa que ha assegurat que cal posar en valor ja que “la millora i construcció de centres educatius també genera ocupació en altres àmbits més enllà de l’educació”, ha dit.
Informació i Foto:Generalitat Valenciana