Política

El Consell aprova una declaració institucional en suport a l’anul·lació dels sumaris judicials contra el poeta Miguel Hernández

El Ple del Consell ha aprovat una declaració institucional en suport a l’anul·lació dels sumaris judicials contra Miguel Hernández mitjançant la qual s’insta el Govern d’Espanya que anul·li els sumaris oberts en contra del poeta i faci una Declaració de Reconeixement i Reparació Personal a el seu favor i el de la família.

D’aquesta manera, el Consell, en nom de tots els valencians, i com a reconeixement a la memòria d’un dels ciutadans més il·lustres de la Comunitat Valenciana, manifesta la seva ferma adhesió a la petició de la família de Miguel Hernández, així com de diferents personalitats i entitats, per a l’anul·lació dels sumaris judicials que al seu dia van ser oberts contra ell.

Pel que fa a la Declaració de Reconeixement i Reparació Personal, el Consell proposa al Govern d’Espanya que es faci preferiblement el 30 d’octubre, dia del naixement de Miguel Hernández.

Segons assenyala l’acord del Consell, “actualment lluny de l’època de postguerra i en un estat democràtic en què les llibertats no haurien d’estar en risc, cal que aquells sumaris siguin revocats”.

Per això, amb aquesta declaració i en compliment de la Llei de Concòrdia, aprovada el 26 de juliol de 2024 a les Corts Valencianes, el Ple del Consell se suma a la lluita de la família de Miguel Hernández que, juntament amb un ampli nombre de entitats, col·lectius i personalitats, ha dut a terme durant dècades perquè s’anul·lin aquests sumaris, una sol·licitud que ja va ser denegada el 2010 i el 2013 pel Tribunal Suprem i el Tribunal Constitucional.

L’acord del Consell serà traslladat a la Presidència del Govern, al Ministeri de Justícia, al Ministeri de Cultura i als grups parlamentaris del Congrés i del Senat.

Reparació històrica

L’acord del Consell aprovat aquest dimarts justifica que la Comunitat Valenciana “com a terra d’origen de Miguel Hernández i Oriola, com la seva ciutat natal, no pot ni ha de romandre aliena a aquesta crida. La reparació històrica del poeta és també una reparació de la nostra pròpia identitat i dignitat. Miguel Hernández és el fill més universal d’Oriola, i estem segurs que la seva lluita per la llibertat i la justícia igual per a tots els espanyols, siguin on siguin, i ocupin el lloc que ocupin seria un dels motius de la seva vida”.

Per tant, segons es manifesta l’acord, aquesta petició pretén “honrar Miguel Hernández, el poeta que des de la seva terra natal va elevar la veu per la llibertat, la justícia i els drets humans, i el llegat del qual ens compromet a seguir lluitant per una societat més justa i digna”.

Defensor de la llibertat

Miguel Hernández, nascut a Oriola el 30 d’octubre del 1910, és una de les figures més emblemàtiques de la poesia en llengua espanyola i un símbol de la lluita per la llibertat i la justícia. La seva vida i obra estan profundament arrelades a la història de la Comunitat Valenciana, i el seu llegat ha elevat el nom d’Oriola a nivell internacional.

El poeta va ser un ferm defensor de la llibertat. Va ser condemnat a mort, pena que li va ser commutada per la de 30 anys de presó. Aquestes sentències queden contingudes als sumaris 21001 i 4407. Miguel Hernández va morir a la presó d’Alacant el 28 de març de 1942, de tuberculosi.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint