El CCCC presenta ‘Escenaris d’un futur proper’, l’exposició que anuncia els canvis en el nou entorn domèstic

El director del Consorci de Museus i del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), José Luis Pérez Pont ha presentat l’exposició ‘Escenaris d’un futur proper’, que podrà visitar-se del 23 de novembre al 19 de març de 2023 a la Sala Carlos Pérez del CCCC, juntament amb  el director general de World Design Capital València 2022, Xavi Calvo, i la periodista especialitzada en disseny, Tachy Mora.

Produïda i impulsada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i World Design Capital València 2022, amb la col·laboració de l’Ajuntament de València, i comissariada per Tachy Mora, aquesta mostra explora els canvis que podria experimentar l’entorn domèstic en els pròxims anys.

L’exposició reuneix una sèrie de peces de mobiliari i il·luminació, així com escenes domèstiques que fan un ‘zoom’ sobre parts concretes de l’habitatge, concebudes per un grup de professionals del disseny i l’arquitectura, firmes d’equipament, de materials o de l’àmbit de la construcció, seleccionats per la comissària per a treballar en equip en diferents tipus de projectes entorn de cinc conceptes: flexibilitat, multifuncionalitat, modularitat, nomadisme i sostenibilitat.

Cinc nocions que no són noves, però que ara han de replantejar-se per a un escenari diferent, capaç de donar resposta a les noves tendències en estils de vida, ateses les realitats socials, tecnològiques i sostenibles contemporànies.

“Per a concloure la nostra programació especial en el gran any del disseny a València, des del Consorci de Museus hem coproduït l’exposició ‘Escenaris d’un futur proper’, en la qual proposem una reflexió global sobre l’evolució de les nostres formes de vida i els espais que habitem. Una sèrie de canvis en necessitats i usos que ja van anticipar grans figures del disseny i l’arquitectura, i que durant els últims anys, s’han accelerat gràcies als avanços tecnològics i les necessitats en l’hàbitat que es van posar de manifest amb l’arribada de la COVID-19”, ha assegurat el director del Consorci de Museus i el Centre del Carme, José Luis Pérez Pont.

“Amb aquesta mostra reforcem el nostre compromís amb aspectes com la sostenibilitat, alhora que tanquem aquest cicle d’exposicions de producció pròpia que des del CCCC hem programat enguany en el marc de WDCV 2022 i al costat de la capitalitat, en les quals hem posat el focus en el disseny des de diferents perspectives, mostrant com forma part de la nostra vida diària sense que a vegades siguem conscients d’això. Des dels objectes quotidians fins al joc, passant pel disseny de mobiliari de la mà de joves talents o la retrospectiva d’un creador ja consagrat com Jaime Hayon”, ha conclòs Pérez Pont.

“En el seu paper com a anticipadors d’una realitat millor, els i les professionals del disseny tenen el poder i el compromís de crear entorns capaços de contribuir al benestar de les persones que habiten els espais domèstics: més sostenibles amb el seu entorn, capaços d’adaptar-se a noves estructures familiars que evolucionen en el temps, i adoptant avanços tecnològics que aporten confort a la llar. ‘Escenaris d’un futur proper’ tanca un any excepcional per a la col·laboració entre el CCCC i València Capital Mundial del Disseny 2022”, ha assenyalat el director general de València Capital Mundial del Disseny 2022, Xavi Calvo.

“‘Escenaris d’un futur proper’ ha sigut per a mi tot un repte, ja que ha suposat un comissariat en la seua dimensió més àmplia. Les peces i instal·lacions que es poden veure en la mostra han sigut creades sota les meues directrius i tutela dels diferents equips de treball. No es tracta, per tant, d’una recopilació de dissenys ja existents, sinó de la creació de propostes inèdites, concebudes ‘ex professo’ per a l’exposició per una selecció de professionals del disseny i l’arquitectura, així com empreses del sector de l’hàbitat”, ha comentat la comissària de la mostra, Tachy Mora.

Entre els i les professionals del disseny i l’arquitectura que han participat es troben  Arqueha, Cambres Design, Silvia Ceñal, Cierto Estudio, Clap Studio, Julia Esqué, Rocío Gambin, Alejandra Gandía-Blasco, Eli Gutiérrez, Marc Morro, Nahtrang, Oiko Design, Isaac Piñeiro, Jaume Ramírez y Raw Color.

El projecte compta també amb l’impuls i col·laboració de les empreses Actiu, A-Emotional Light, Arqueha, Associació de Mobiliari de Cuina AMC, Estiluz, Expormim, Finsa, Gandia Blasco, Missana, Mobles 114, Momocca, Ondarreta, Sancal i Teulat, i la participació com a col·laboradores de les firmes  Andreu World, AT4, Bitex, ECOcero, Emedec, Foster Spa, Gabriel, Gerflor, Greenarea, Kriskadecor, Logopost, LZF Lamps, MUJI, Saxun, Simon, Somfy, Tarkett i Veo Veo.

La pandèmia accelera els canvis en la vida domèstica

L’exposició ‘Escenaris d’un futur proper’ va començar a forjar-se passada l’emergència inicial i els confinaments més restrictius de la pandèmia, la qual cosa va afavorir un enfocament reflexionat, amb perspectiva i conclusions consolidades entorn de com la pandèmia havia impactat en l’entorn domèstic i en la societat. Al capdavant en el rànquing de necessitats hi havia una major flexibilitat, concepte sobre el qual es va proposar participar als dissenyadors, arquitectes i firmes col·laboradores, junt amb quatre conceptes més: multifuncionalitat, modularitat, nomadisme i sostenibilitat, no necessàriament de manera simultània.

‘Escenaris d’un futur proper’ es planteja així com un exercici de prospectiva, però no de manera disruptiva i utòpica, sinó des de la sincronització amb una societat oberta a aquest nou escenari en l’àmbit domèstic.

Fa cent anys, professionals del disseny i l’arquitectura de la Bauhaus i el moviment modern van trencar el concepte tradicional de l’habitatge, i van proposar noves maneres de construir, de distribuir els seus espais i de moblar-la. Si bé, gran part dels seus plantejaments estètics i constructius van tindre una gran repercussió i desenvolupament en l’àmbit del disseny des de llavors, la societat, no obstant això, ha anat a una altra velocitat a l’hora d’adoptar certs models de l’espai domèstic als quals aquests moviments van obrir la porta. Des de llavors, l’habitatge ha estat en constant revisió, reformulació i, fins i tot, experimentació, havent tingut un profund interés projectual per a la majoria de professionals del disseny i l’arquitectura de més importància del segle XX, i del començament del segle XXI ençà.

En les últimes dues dècades, l’ajust de mentalitat respecte a la llar com un possible espai canviant, fluid i més versàtil ja es feia palpable, però la COVID-19 i els confinaments van posar sobre la taula l’evidència d’aquesta manca o necessitat en moltes llars.

Sobre la comissària

Tachy Mora treballa com a periodista cultural des de 1998, especialitzada en disseny, interiorisme i arquitectura. En l’actualitat, col·labora amb la revista dominical del diari ‘El País’. Prèviament, ha escrit de manera regular per a mitjans com ‘Neo2’, ‘Visual’, ‘Diario Design’ i el magazín del periòdic ‘El Mundo’. Puntualment, ha col·laborat també amb altres revistes com ‘Surface’, ‘Citizen K’, ‘Elle Decoration’ i ‘Mujer Hoy’.

Així mateix, ha sigut coordinadora de diverses publicacions, formant part de l’equip editorial de la revista especialitzada en disseny ‘Experimenta’ i de la plataforma digital Houzz. En 2011 va publicar el llibre ‘Artesanía española de vanguardia’ (Lunwerg), que després es va convertir en una exposició d’itinerància internacional. Alterna la seua labor periodística amb el desenvolupament d’activitats culturals relacionades amb el disseny, i la consultoria d’estratègia de marca i ‘storytelling’.

Més informació: Consorci Museus

 

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

noticiesdigitals

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: