Política

Díez destaca que la tornada a la normalitat dels municipis en risc de despoblació després dels incendis és una prioritat per al Consell

El vicepresident segon de la Generalitat, José Díez, ha garantit que “la tornada a la normalitat dels municipis en risc de despoblació després dels incendis és una prioritat per al Consell”.

José Díez ha visitat Alcúdia de Veo, Ayódar i Sueras, tres dels municipis afectats per l’incendi iniciat el 25 de juliol passat a la Vall d’Uixó. També s’ha reunit amb alcaldes i responsables municipals de Torralba del Pinar, Fuentes de Ayódar i Villamalur.

L’objectiu ha estat comprovar l’estat de les actuacions que tenen finançament de la Generalitat, i sobretot, escoltar les necessitats dels alcaldes i transmetre’ls el suport de la Generalitat en el procés de recuperació.

El vicepresident segon també els ha traslladat els ajuts anunciats pel Consell la setmana passada per contribuir que els municipis afectats puguin recuperar com més aviat millor la seva activitat.

“El més important ara és escoltar els ajuntaments, conèixer exactament què necessiten i treballar amb ells perquè les ajudes arribin com més aviat millor i garantir que els projectes que ja tenim en marxa puguin continuar, perquè cada projecte que puguem mantenir en marxa serà un pas més per recuperar la normalitat”, ha assenyalat Díez.

Prop d’1,3 milions d’euros concedits el 2026

La Generalitat ha concedit el 2026 prop d’1,3 milions d’euros als municipis en risc de despoblació afectats pels incendis mitjançant diferents línies d’ajudes destinades a impulsar projectes i actuacions municipals.

Dels 18 municipis afectats pel foc, un total 11 estan considerats en risc de despoblació: Aín, Alcúdia de Veo, Alfondeguilla, Almedíjar, Ayódar, Azuébar, Chóvar, Eslida, Fonts d’Ayódar, Torralba del Pinar i Villamalur.

En concret, els ajuts concedits el 2026 als municipis en risc de despoblació, que ara han estat afectats pels incendis inclouen 592.397 euros per a la recuperació i posada en valor del patrimoni; 289.264 euros per a actuacions de millora de laccessibilitat; 244.935 euros del programa per millorar espais públics; 69.774 euros destinats a donar suport als municipis de muntanya; 50.000 euros per a la creació o manteniment de Punts Nets destinats a autocaravanes i 42.112 euros per a l’adequació i millora de senders.

Seguiment dels projectes finançats per la Generalitat

Díez ha explicat que un dels objectius de la visita ha estat precisament comprovar sobre el terreny l’estat de les actuacions finançades per la Generalitat i conèixer si alguna s’ha vist afectada per l’incendi.

En concret, els tres municipis visitats compten amb més de 717.000 euros en ajudes concedides el 2026: Alcudia de Veo disposa de 242.639,65 euros; Ayódar, de 150.000 euros; i Sueras, de 324.966,95 euros.

Mesures per pal·liar els efectes de l’incendi

El vicepresident segon ha explicat als alcaldes el paquet de mesures extraordinàries per aprovar pel Consell pal·liar les conseqüències derivades de lincendi de la Vall d’Uixó.

Les iniciatives incloses en el decret dajuts tindran caràcter directe i urgent i per a la concessió dajuts n’hi haurà prou amb una sol·licitud senzilla que podrà presentar-se al mateix ajuntament. S’admetrà una declaració responsable quan el foc hagi impedit conservar els documents i el pagament es farà mitjançant transferència directa. Podran sol·licitar-se a partir del 10 dagost i els interessats disposaran de tres mesos per tramitar la petició.

Així, ha traslladat que “l’acció de la Generalitat s’estructurarà en quatre grans pilars: ajuts directes a les persones i sectors afectats, suport extraordinari als municipis, reforçament de la prevenció i vigilància forestal i un pla de recuperació i reforestació de la zona afectada”.

D’aquesta manera, respecte als ajuts directes a persones i sectors afectats s’activarà una primera línia per un import total de 67 milions d’euros, dels quals 12 milions seran ajudes directes, 5 milions per a ajuntaments i 50 milions es destinaran a préstecs bonificats.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint