Dansa València torna a treure el ball al carrer amb el cicle ‘Moviments Urbans’
Dansa València, el festival de dansa i arts del moviment de la Comunitat Valenciana organitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i impulsat per l’Institut Valencià de Cultura (IVC), ha presentat el cicle Moviments Urbans, amb el qual proposa un diàleg entre la creació contemporània i el patrimoni de València.
La secretària autonòmica de Cultura, Marta Alonso, ha assenyalat que amb aquesta iniciativa la Generalitat «reafirma el seu compromís amb la dansa com a connector accessible i participatiu entre cultura i ciutadania. La celebració del cicle ‘Moviments Urbans’ a Dansa València demostra que la dansa és una eina artística capaç de connectar amb tots els públics i de sortir dels seus espais tradicionals per a arquitectura de la ciutat.”.
Aquest itinerari coreogràfic, que compta amb el suport de la regidoria d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València, prendrà els carrers i els espais patrimonials de l’urbs per transformar els llocs de pas quotidians en escenaris per a la dansa contemporània.
Per part seva, el regidor d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno, ha manifestat que des de l’Ajuntament aposten «per acostar la cultura a la ciutadania i per integrar les arts a l’espai públic. En aquest sentit, el cicle ‘Moviments Urbans’ és la millor demostració de com la dansa contemporània pot dialogar amb el nostre patrimoni i transformar la ciutat.
«Aquesta iniciativa reforça el nostre compromís amb una programació cultural diversa i de qualitat, capaç de dinamitzar els espais urbans i de connectar amb nous públics», ha afegit.
Del museu a la plaça
El cicle arrencarà el 11 d’abril al Museu de Belles Arts amb una doble proposta de talent valencià. El coreògraf Jacob Gómez presentarà ‘Quema’, un retrobament d’ànimes grans que revisiten la seva trajectòria vital des de la vulnerabilitat, i decideixen ballar la joventut des d’un angle inèdit en què escolten el ritme del cos.
Per la seva banda, Cristina Reolid portarà a escena ‘Carn de bronze’, un sol que fusiona el cant flamenc amb el pols sintètic de la vida actual. A la peça el cos de la ballarina es deixa travessar per la sonoritat del present.
Aquell mateix dia, el Pont de la Trinitat acollirà una proposta per a públic familiar de la mà de les mallorquines Hermanas Picohueso. Amb ‘AHNI (Accions Humanes No Identificades)’, la companyia convida a la infància a reflexionar sobre la importància del cos i el moviment davant de la desconnexió del progrés, mentre els seus grans desconnecten sobre hamaques.
Dissabte a la tarda, la programació es traslladarà a la plaça del Patriarca, que es convertirà en un ring de ball amb l’All Styles Battle de València City Cypher. Aquest esdeveniment de danses urbanes arriba a una nova edició amb música en directe, on la improvisació i els estils ‘freestyle’ tornen a ser els protagonistes.
La deliberació la portaran a terme jurats internacionals que, a més de valorar la competició, impartiran classes gratuïtes i oferiran orientació sobre emprenedoria professional.
El moviment recorre la ciutat
La directora de Dansa València, María José Mora, ha destacat la importància d’aquesta iniciativa per connectar l’art amb la ciutadania: «Des del 2021 treballem perquè el públic descobreixi la dansa fora dels espais convencionals. Situar els espectacles a l’entorn quotidià permet generar nous diàlegs i mirades plurals cap a la realitat que ens envolta».
Diumenge 12 d’abril, la companyia Fil d’arena proposa una travessia des de les Torres de Serrans pels carrers de Ciutat Vella. Aquesta travessia de cossos i llocs cerca revelar la poesia oculta de l’arquitectura urbana a través de la interacció dels cossos amb l’espai públic.
El punt final al cicle amb què arrenca Dansa València el posarà la companyia alacantina Titoyaya Dansa a l’Antic Llit del Riu Túria (entre els ponts de les Flors i de l’Exposició). Sota la direcció de Gustavo Ramírez, la formació representarà la preestrena de ‘Liebe’, una peça que indaga en l’enamorament com un impuls irracional i un accident impredictible que transforma els desconeguts
Informació i Foto: Generalitat Valenciana